Kan je ziek worden van bedorven melk?

Ik heb net melk gedronken die 5 dagen over datum was. Het was niet gekoeld bewaard en het smaakte niet zuur ofzo.,maar ik ben nu wel misselijk. kan je hiervan een voedselvergiftiging krijgen of ziek worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
57.1K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het gepasteuriseerde melk was, dus bedoeld om in de koelkast te bewaren.

Als de verpakking niet open was, dan is er niets aan de hand. De melk wordt in de fabriek op een dusdanige manier verhit (gepasteuriseerd), dat alle ziekmakende bacteriën afgedood zijn, echter is de melk niet helemaal steriel. Dat betekent dat de bacteriën die het overleefd hebben, langzaam aan de melk zullen doen bederven, maar nogmaals dat zullen geen bacteriën zijn die je ziek maken. Zoals anderen stellen, hooguit zul je misselijk van worden, misschien zelfs van de gedachte.

Als de verpakking wel open was, dan is het een totaal ander verhaal. Na het openen kunnen allerlei soorten bacteriën van buitenaf in de melk terecht komen, en dan heb je geen garantie meer dat het geen ziekmakende bacteriën zullen zijn. Denk hierbij aan Salmonella, E.coli, Listeria, Staphylococcus, Campylobacter... een hele waslijst.
De kans dat het écht fout gaat, eerlijk is eerlijk, is zeer klein, maar waarom wil je het risico nemen?
Melk overdatum die al open is, zeker als ik deze buiten de koeling heb gelaten, zou ik nooit drinken.

Kijk maar even welk geval voor jou geldt (open verpakking of dichte verpakking) en dan weet je al wat je kansen zijn.
Nu ben je inmiddels al een paar uur verder, dus als het goed is moet je je al beter voelen.
Mocht het nog niet over zijn binnen 24 uur, of krijg je last van diarree, koorts of hoofdpijn, dan is het wellicht raadzaam om je huisarts te raadplegen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als hij niet zuur smaakte was hij niet bedorven, dat proef je echt wel. Die datum is een richtlijn, maar geen grens van: vandaag nog wel voor 12 uur vannacht maar 5 minuten later kun je hem niet meer drinken.
Ik denk dat je je eerder misselijk voelt van spanning omdat je bang bent ziek te worden.
Dus maak je geen zorgen, niets aan de hand

Toegevoegd na 2 minuten:
En als melk wel bedorven is, wordt jeook niet ziek, dat ruik je, en dat proef je bij de eerste slok, dus je drinkt echt niet verder, je spuugt t wel uit
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Owke thanks ik zat hem al helemaal te spacen omdat ik dacht dat ik een voedselvergiftiging had ofzo XD
teusvh
11 jaar geleden
Met name de melk van Lidl blijft veeeel langer goed dan de datum die er op staat, heb ik gehoord.
Ik heb een keer een beker zure melk gehad. Ik had hem al half leeg omdat ik dorst had. Ik klokte het naar binnen voordat ik door had dat het zuur was.

Een uur later ben ik over mijn nek gegaan, maar dat was alles, niet ziek of koorts, mijn maag kon het gewoon even niet hebben.

Ik denk dat je wel echt ziek kan worden als de groene vlokken erin drijven, maar wie zou dat nu drinken?
11 jaar geleden
ja zeker met melk producten kan dit, de kans dat je er aan dood gaat is zeer klein maar niet onmogelijk.

bij een goed afweersysteem voel jij je na een paar uur wel weer beter, hoewel het niet prettig zal zijn.
volgende keer eerst controleren hoe oud dat hij is voordat je hem opdrinkt.
er is geen reden om onnodig risico's te nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan echt geen kwaad! Je wilt het echt niet drinken als de melk echt niet goed is!!! Merk je meteen!