Wat zijn de voordelen van een kogelbarbecue?

Het vlees wordt sneller gaar, maar heeft het nog meer voordelen? Dingen in bereiden wat niet mogelijk zou zijn op een normale barbecue mischien?

Kogelbarbecue - barbecue met deksel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De kogelbarbecue maakt het mogelijk om ook grote stukken vlees te garen. Je kunt bijvoorbeeld een hele kip, of een rollade bereiden. Je moet er dan voor zorgen dat het vlees indirect verwarmd wordt, door de kooltjes aan de buitenkant neer te leggen, en niet in het midden. Het deksel zorgt voor circulatie van de hete lucht en een tempert de hitte, waardoor het vlees gelijkmatig gaart.

Bij een gewone barbecue zou een groot stuk vlees aan de buitenkant snel gaar zijn of verbranden, terwijl de binnenkant nog rauw is.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Opzich brengt het niet veel meer voordelen dan dat je de deksel kan sluiten. Hierdoor kan het vlees sneller warm worden, omdat deze niet ontsnapt. Het is natuurlijk ook een beetje een trendy apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grootste voordeel van een afsluitbare BBQ is voor mij het feit dat je dan indirect kunt grillen en je het vlees ook meer een rooksmaak kunt geven, door snippers rookhout bij de houtskool te doen. (Dit kan je zo kopen bij de BBQ verkoper)
Ook kan je de hitte binnenin de Barbie beter regelen (dus temperen) door middel van de schuifjes/ventilatieopeningen in de deksel.
Hierdoor kunnen grotere, dikkere of kwetsbare stukken vlees langzaam garen zonder al te veel gevaar voor aanbranden. Je kunt de houtskool ook beter verdelen opdat het vlees niet direct boven, maar meer naast het vuur kunt leggen, zo ver mogelijk weg van de directe stralingswarmte van de gloeiende houtskool, omdat de houtskool op een rooster ligt en niet in een bak.
amc