Waarom staat op vrijwel alles het aantal kcal, maar op alcohol niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
paulus811
11 jaar geleden
Goeie vraag hoor. Ik pak net een flesje bier en het staat er inderdaad niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Ik krijg gelijk dorst...
paulus811
11 jaar geleden
Ik ook. Want als er geen Kcal op staan, zitten ze er ook niet in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja pak er nog maar ééntje Paulus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Amerika noemen ze bier 'Liquid bread' omdat er in 1 biertje net zoveel zit als in een belegde boterham.
Veel calorieën dus,vandaar dat sommige mannen zo'n bierbuik hebben.
paulus811
11 jaar geleden
Dat zijn toch diezelfde Amerikanen die zich klem zuipen aan cola?
paulus811
11 jaar geleden
cooknchemis, dat is niet de reden want het staat ook op melk. En van calorieën word je dik, dat heeft niks met een beschadigde lever te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cooknchemist
De hoeveelheid calorieën hoeft nergens op te staan... althans tot 13 december 2014...
Check ff mijn antwoord

Het beste antwoord

Alcoholische producten, en met name wijn, zijn heel bijzondere levensmiddelen wat etikettering betreft!
Is je nooit opgevallen dat wijn het enige product is zonder THT...?

Anyway, je vraag ging over het aantal Kcal...

Binnenkort (in december 2014) MOET op ieder product het aantal Kcal (samen met de complete voedingswaarde met eiwitten, koolhydraten, vet, vezels, enz.) worden gebezigd op het etiket. Dat is geregeld via Europese wetgeving, namelijk de Verordening (EG) 1169/2011.
In NL zal dit waarschijnlijk gaan via het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen (=WEL), waar nu alle zaken omtrent etikettering geregeld zijn.

Maar dat is de toekomst!
De ingrediënten moeten altijd worden vermeld, maar op dit moment MAG de fabrikant van een levensmiddel zelf kiezen om de voedingswaarde van een product (dus ook het aantal Kcal) op het etiket te vermelden. Tot 13-12-2014 is dat dus nog niet verplicht!
De meeste fabrikanten van alcoholische dranken kiezen om dit niet te doen, omdat alcoholische dranken vrijwel geen eiwit, suikers, vitamines of iets anders bevatten, behalve een heleboel energie.
Om precies te zijn 7 Kcal per gram alcohol. En om je een beetje richting te geven: vet levert 9 Kcal/g en koolhydraten 4 Kcal/g.
Een makkelijk rekensommetje: een fles Heineken à 200 ml met 5% alcohol bevat ca. 70-80 Kcal.

Dus, zolang het niet verplicht wordt gesteld (vanaf 13 december 2014) verwacht niet dat je dit zal lezen op het etiket van een alcoholische drank (welke dan ook), gewoon omdat het slechte publiciteit is.

Voor een makkelijk uitleg zie de 1e link.
Voor de die-hards, zie de volledige tekst van de EU-verordening via de 2e link (44 bladzijden!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het calorieën zijn zonder voedingswaarde; op vrijwel alle etenswaren staat de voedingswaarde, denk maar aan het aantal koolhydraten, eiwitten, etc. maar (de calorieën in) alcohol bevat geen voedingswaarde, dus er zit ook geen label op de verpakkingen.