fondant kneden met crisco en welke roller?

ik ben op zoek naar wat tips voor het kneden en uitrollen van fondant. wie heeft antwoord?

1. als ik n beetje crisco op mn handen doe om fondant te kneden, krijg ik af en toe wat pluisjes in mn fondant. wie herkend dit en wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? (met handschoentjes heb ik hier geen last van, maar het is zo'n dure hobby om bij elke stukje en bij elke kleur fondant nieuwe handschoentjes te gebruiken)

2. heeft crisco eigenlijk nog invloed op fondant? houdbaarheid, vlekken, o.i.d.?

3. ik lees wel eens dat je voor grote hoeveelheden fondant (of marsepein) uitrollen ook n stuk pvc-buis kan gebruiken, werkt dit ook echt fijn? en moet je dan nog bepaalde maatregelen nemen, zoals invetten?
ik heb zelf n kleine non-stick roller, deze is dus niet geschikt voor echt grote hoeveelheden, maar de grote variant is nogal prijzig. of is het echt de moeite om n goede non-stick roller aan te schaffen?

ik benieuwd naar de antwoorden.

bij voorbaat dank! angela

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Ik gebruik crisco alleen als de fondant te droog wordt, om hem dan weer soepel te maken. Verder heb ik geen last van pluisjes in de fondant als ik het zo kleed! Gebruik alleen handschoenen als ik de fondant zelf ga kleuren.
Ik gebruik voor een groot oppervlakte uit te rollen idd een pvc buis, zo'ndikke grijze. Die werkt echt super fijn :D Ik vet m niet in. Ik doe wel een beetje poedersuiker over de fondant heen zodat hij niet vastplakt aan de rol, maar dat doe ik ook onder de fondant, zodat ie niet aan de oppervlakte vastplakt. Ik vind 't onzin een non-stick roller aan te schaffen, veel te duur en een pvc buis werkt net zo goed en is stukken goedkoper.
Veel bakplezier. Groetjes TD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bakpapier gebruiken. Je rolt dan over het bakpapier heen. De fondant komt dan alleen in aanraking met bakpapier, hij blijft niet plakken en hij wordt wel plat gerold.