Wat is nou precies biologisch eten?

Biologisch is heel duur enzo maar wat houd het precies in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Biologische groenten worden geteeld zonder kunstmest, en worden niet bespoten met verdelgingsmiddelen.
Biologische melk komt van koeien, die biologisch voer krijgen en geen antibiotica (die dan in de melk kan komen)
En biologisch vlees komt dus van biologisch gevoerde dieren.

Dit maakt allemaal, dat het veel arbeidsintensiever is, en dat de opbrengst niet kunstmatig verhoogd wordt.

Als je gewassen met allerlei chemische troep bespuit, heb je een hogere opbrengst, die welliswaar veel minder smaak heeft, maar goedkoper geproduceerd wordt, en dus goedkoper aangeboden kan worden.

Als je geen antibiotica aan vee en kippen wilt geven, zal je er minder op een vierkante meter kunnen houden. (zoals de plofkip, die niet meer kan lopen, omdat de pootjes het gewicht van de véél te snel groeiende kuikens niet kunnen dragen). Maar daardoor, en door op een 'normaal'+ natuurlijke manier van groeien, zijn de kipfiletjes en de drumsticks dus langer onderweg van kuiken naar supermarktschap, en dus duurder. Hetzelfde met de kalveren en de biggen.

Dus dit alles met elkaar maakt biologisch eten duurder.
Maar dan weet je tenminste, dat je diervriendelijker en gezonder eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij deze reportage van Volt leggen ze precies uit wat bio-voedsel inhoud. Het is duurder maar om nu persé 'gezonder' te noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat helaas alleen over bio-groenten en fruit, maar bioproducten houden daar natuurlijk niet op....
Biologisch eten is eigelijk gewoon alles eten als normaal Aleen eet je alles wat eerlijk behandelt word.zoals vlees maar ook groentes (niet door arbeiders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term biologisch heeft betrekking op de landbouwmethode. Oftewel de manier waarop ons voedsel tot stand gekomen is. Aan de biologische landbouw en veehouderij zijn strenge regels gesteld inzake de omgang met het milieu en de natuur en dierenwelzijn. Regels waaraan iedereen die biologische voeding produceert, zich moet houden.

Zorg voor milieu en natuur
Biologische boeren gebruiken vrijwel geen chemische of synthetische bestrijdingsmiddelen. Voor de bestrijding van schimmels en schadelijke insecten maken de boeren gebruik van zogenaamde natuurlijke vijanden zoals bijvoorbeeld vogels. En in plaats van naar de gifspuit te grijpen om onkruid te bestrijden, wordt er met de hand of met een machine gewied. Bij biologische boeren ligt de nadruk vooral op het voorkomen van ziektes. Dit gebeurt bijvoorbeeld door te kiezen voor sterke, ziekteresistente rassen en door de bodem niet uit te putten. In plaats van kunstmest gebruiken de boeren gewone mest die vaak ook nog eens afkomstig is van hun eigen boerenbedrijf. Daarmee is de biologische kringloop weer mooi rond.

Zorg voor dierwelzijn
Biologische boeren houden zo veel mogelijk rekening met het natuurlijke gedrag van dieren. Zo kan een biologische zeug lekker in de modder wroeten, lopen biologische koeien zo veel mogelijk in de wei en kunnen biologische kippen naar hartenlust buiten scharrelen. Bovendien worden er zo min mogelijk ingrepen gepleegd op de dieren. Dat betekent dat een biologische kip gewoon z’n snavel houdt en een varken zijn tanden en staart.

Biologische dieren krijgen de rust en de ruimte om op te groeien. Preventief medicijnen of groeihormonen toedienen is uit den boze. Alleen als een dier ziek is, krijgt het medicijnen. En dat gebeurt niet vaak, want biologische dieren zijn door hun gezonde manier van leven en eten veel minder vatbaar voor ziekten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.bio-plus.nl/consument/faq/antwoorden/wat-is-biologisch-nu-precies/