wat voor vrucht/groente heb ik gekocht?

het lijkt een beetje op een komkommer. het is een langwerpig ding, met een soort stoppeltjes er op. ik wil graag weten wat het is, maar vooral ook of ik het zo op kan eten, of eerst klaar moet maken en hoe. (schillen, koken, bakken)

Toegevoegd na 13 minuten:
ok ik weet nu wat het is. en ik vond dit op wikipedia: Vers plantensap is giftig. De vrucht moet daarom een aantal uur in zout water worden geweekt om de stoffen die de bittere smaak veroorzaken (momordicine), kwijt te raken. Hierna kunnen de vruchten worden gekookt of gestoofd. Kleinere vruchten worden ook wel zoetzuur ingelegd. Ook jonge scheuten, bladeren en bloemen worden wel als groente gegeten. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo)

moet ik dat nog doen? of is dat al gedaan voordat het naar de winkel ging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Je hebt waarschijnlijk een Sopropo gekocht.

Toegevoegd na 1 minuut:
wordt ook wel bittermeloen genoemd.
recepten staan op smulweb.

Toegevoegd na 32 minuten:
Beste Arrasails,

Je kunt alleen de zaadjes niet eten.
Het vruchtvlees wel.
De bittere smaak hoort er nu eenmaal bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een Bitter Gourd (Engels)
*Zie de bron*

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk anders ook even bij komkommerfamilie op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Komkommerfamilie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is het.
bamibal
12 jaar geleden
Dat is dus de sopropo die peternada al noemde.
De Latijnse naam is Momordica charantia. Als je m doorsnijdt is hij hol met lange platte witte zaden. Je kunt hem het beste eten als hij nog groen is, want als hij geel (rijp) wordt is hij steeds bitterder. Maar de pit wordt dan zoet en rood - wordt rauw gegeten in salades.
Je kunt de bitterheid wat verminderen door de stukjes in water met zout te zetten. Of alleen wat zout erover strooien, een tijdje laten staan (in de zon als die er is) en dan uitknijpen. Hiermee verminder je de bitterheid. Ik heb nog nooit gehoord dat het op zich giftig is, maar als je zwanger bent of borstvoeding geeft mag je m niet eten.

Een heel simpel recept: snij de groente in dunne halve maantjes, klop een ei los met peper en zout. Bak de groente in een beetje olie en voeg het ei toe. Misschien nog een beetje peper of oestersaus toevoegen.

Als je de Sopropo vers koopt is hij nog niet gezouten of in zout water geweekt, als je dat wilt moet je dat zelf doen.
(eerst opensnijden of in plakjes snijden)
Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Meer info op