waren in 1962 speciale snacks/hapjes?

Vrijdag word ik 50 en zou daar hapjes enz van 50 jaar terug op tafel zetten
Maar wat zette men toen op de tafel
Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Chips, zoute pinda's, schaaltje met bloemkoolstronkjes,worteltjes en knakworstjes. Duyvis Dipsaus ( poeder met slasaus) in diverse smaken. zoutstengels, gekleurde Nibbit Chips (staafjes en rondjes), veel asbakken :0), blokjes kaas, plakjes leverworst, schijfjes komkommer, schaal bitterballen.
Muziek van Stones, Beatles,Nederpop,Simon en Garfunkel (bridge over troubled water, El condor pasa),zorg voor een pick-up en singels of lp's uit de koffer, visnetten met ballonnen, niet teveel licht en iedereen uitnodigen in kleding van de jaren zestig (flower power), inclusief lange bakkebaarden (heren) en flink wat make-up (dames).
's-avonds stiekem een "stickie", het feest is compleet.
Maak er een mooie dag van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vergeet de halve augurk gerold in een plakje gelderse snijworst niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pepsels, en vooral niet te vergeten de vaasjes met sigaretten ;), dat kon toen nog, was zelfs bijna verplicht aan de gastvrijheid
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goeie : de vaasjes met sigaretten, ik zie ze zo voor me staan ! en aanstekers of zo'n grote verzilverde !
Amadea
12 jaar geleden
Aan die vaasjes dacht ik ook, maar aangezien gevraagd wordt om eetbare dingen horen die er niet bij...
anneliez
12 jaar geleden
mijn ouders rookten niet, maar zo'n marmeren tafelaansteker hadden we wel, allemaal voor het bezoek
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat zijn/waren pepsels?
anneliez
12 jaar geleden
die bestaan nog steeds, dat zijn die droge stokjes met zoutkorreltjes er op. je hebt ze ook (gehad) met pindavulling
plaatjes:
http://www.google.nl/search?q=pepsels&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=7lyNT6KcKJGq8QOY-eTQCw&sqi=2&ved=0CFUQsAQ&biw=1229&bih=871
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik de vraag las en dus ook de antwoorden, dacht ik: shit, dat had ik als extra willen vertellen van die sigaretten en inderdaad voor de visite kocht je extra pakjes van andere merken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, dus die stokjes heten pepsels - goh, nooit geweten! Maar goed, die zijn dus ook al niet speciaal voor 1962, want ook die zijn in 2012 heel gewoon.
anneliez
12 jaar geleden
nou in zoverre waren ze toen speciaal: Je kreeg ze bijna nooit, alleen met verjaardagen dus, er werd toen minder van dat spul gegeten dan tegenwordig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heten ze Pepsels als ze van een bepaald merk waren (Verkade?). Er was minder geld, er werd áls het er al was : gespaard. Op zaterdagavond kreeg je een (ja ...1...) glaasje Coca Cola en dat schonk ik dan zelf in en dan tot de rand zodat je morste en dan slurpend je eerste kleine slokje anders morste je nog meer !
Dat zijn de jaren zestig van voorzichtige welvaart.
Ik denk je niet moet vergeten dat het relatief vlak na de oorlog was, toen er niets was.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik bedacht me vannacht hoe ik die 'pepsels' noem/noemde: zoutstangen. Iedereen wist waar je het over had als je naar de zoutstangen vroeg.
stukjes gelderse worst, gekookte worst, leverworst, kaas met mosterd, pinda's, zoutjes: pepsels, tuc's,

Toegevoegd na 4 uur:
Even buiten de hapjes om Trueno, voor je feestje zou je nog moeten zoeken naar vissersnetten. Daarmee werd het plafond verlaagd met van die grote papieren lampen en de al eerder gemelde chiantiflessen met druipkaarsen, voor de sfeer !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waren er toen al tuc's?
Cryofiel
12 jaar geleden
Pepsels ken ik niet, alle andere dingen zijn ook nu heel gebruikelijk op een verjaardag. Ik zou een feestje waarbij deze dingen werden neergezet, niet als iets bijzonders zien, maar juist als één van die heel gewone feestjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Amadea, mijn moeder kocht drie zoute/hartige 'lekkere' dingen: pinda's, Pepsels en Tuc's.
amc
12 jaar geleden
Cryofiel@ het verschil met toen was dat er nu meer Tapa's,
stokbroodsneetjes met salades, Franse kaasjes met cräckertjes/luxe toastjes worden neergezet. Men maakt nu ook meer gebruik van de buitenlandse smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hadden we toen ook al de asperges uit een pot met een plak ham er om heen ? of was dat later '80- '90 ? dat weet ik niet meer precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, waar is je antwoord gebleven? ik wilde het nog even lezen en WEG ?
Amadea
12 jaar geleden
Het was (weer eens) onderhevig aan minduimen. Als ik niet tevreden ben met mijn beminde antwoorden verwijder ik die weer (ook om te voorkomen dat mijn antwoordwaardering keldert). Alleen bij zekerheid dat mijn informatie klopt laat ik 't antwoord staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat als je een min kreeg die gelijk (ergens) geregistreerd / verwerkt werd, net als de +. Is dat niet zo?
jodyenboyke
12 jaar geleden
Als drankje kan voor kinderen kan je van Raak de champagnepils, citroen en frambozen prik limonade kopen. Die komt overeen met de vroegere Exota. Advocaat met slagroom voor de dames mag eigenlijk ook niet ontbreken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens de moderatoren tellen eenmaal gegeven plussen en minnen altijd mee, ook als je het betreffende antwoord verwijdert. Of dat klopt, weet ik niet. Wat je wel voorkomt met het verwijderen van een antwoord is dat je last krijgt van het magneeteffect: eenmaal gegeven minnen trekken extra minnen aan (voor plussen geldt overigens hetzelfde). Overigens heb ik hier en daar wel wat kritische vragen en opmerkingen geplaatst, maar ik heb geen minnen gegeven.
Op een grote schaal lagen altijd. beter gezegd men ging ermee rond op gezette tijden;

Rolletjes gekookte ham gevuld met asperges uit een glas,
Rolletjes cervelaatworst gevuld met repen augurk,
Plakjes leverworst/ gekookte- of ossenworst.
Plakjes rosbief of rookvlees gewikkeld om partjes hardgekookt ei, prikker erin.
Rolletjes of plakjes salami met een reepje kaas erin, vaak met een prikker vastgeprikt met een stukje augurk.

De bokjes kaas vastgeprikt met een stukje gember, ananas, zilverui, augurk, mandarijnpartje etc.
Vaak werd er een stekelvarken van gemaakt door verschillende van dit soort dingen op een langere prikker/satehspies te rijgen en ze in een met alufolie omwikkelde kool ofzo te steken.

Als luxer was er vaak gevulde dadels met kaascrème en een halve walnoot erop.
Gevulde eitjes waren ook vaak gemaakt.

Schalen met pinda's, nibbits rings en cornuco's zijn ook erg retro. Ik meen dat toen ook de Bugles met zo'n tube kaas gevuld werden. Ze zijn er nog steeds.

Af en toe kwamen de toastjes langs besmeerd met zalm/ tonijn etc. uit blik met een toefje mayonaise uit de tube en een partje ei als versiering. Ook smeerworst uiteraard of heeworst, met een kleuraccentje erop in de vorm van toefje peterselie, stukje augurk, tomaatje, paprika.

Bij ons als kustplaats waren er altijd de haringhapjes op roggenbrood of alleen met een prikkertje en uitjes om te dippen.

EN......vergeet niet de schaal bowl met vruchtjes!
Oh ja, ik herinner me ook nog de bekende chiantifles met druipkaars erin. Was toen een bekend gegeven.
amc
12 jaar geleden
Cocktailworstjes met mosterd,
Zelfgemaakte kaassoesjes,
Worstenbroodjes en saucijzenbroodjes,
En vergeet natuurlijk de gevulde eieren niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Gevulde tomaten mogen ook niet ontbreken op je feestje.