Het verschilt per product, en sowieso niets is gezond als je te veel van eet.
Zelfs water is schadelijk als je te veel van drinkt, en van 100 gram keukenzout in één keer is het heel goed mogelijk dat je het niet overleeft.

Als je denkt dat het probleem van droge worst aan het vet ligt, check maar even de voedingswaarde op het etiket. Je hebt sommige soorten gedroogde worst die 30-40% vet bevatten, en sommige soorten die redelijk mager zijn, maar dan ook meteen behoorlijk taai (vanwege het gebrek aan water, moet het product smeuïg en kauwbaar worden van het vet)

Droge worst bevat altijd nitriethoudend zout (E250, ook bekend als "colorozo") Nitriet als ingrediënt in voedsel is bedoeld om bederf tegen te gaan, en nog specifieker de uitgroei van de bacterie Clostridium tegen te gaan, die toxines kunnen vormen in je worst, en de dodelijke ziekte botulisme kunnen veroorzaken. Een leuk bijeffect van nitriet is dat voor een aangename roze kleur van het vlees zorgt (anders zou worst of gekookte ham een vieze bruine kleur krijgen, zoals de binnenkant van een overdone biefstuk)

Waar komt dan de legende dat verwerkt vlees zo ongelofelijk slecht voor je gezondheid is?
Te veel nitriet in je voeding is een risicofactor voor maag- en darmkanker, omdat in combinatie met eiwit in een zure omgeving (zoals in je maag, en nog meer bij verhitting) kunnen zich de stoffen nitrosamines vormen, waarvan bekend is dat deze kankerverwekkend zijn.
Maar geen paniek! De maximum toegelaten hoeveelheid nitriet in worst is bij wet geregeld, en er is een enorme veiligheidsmarge ingebouwd, dus mag je gerust droge worst, paté, filet americain of Yorkham eten... maar dan met mate, zoals alles in het leven.

En waarom maken ze dan geen worst zonder nitriet? Goede vraag! Ze maken het wel, maar het ziet niet uit, het bederft razendsnel, en de smaak is minder.
... en... als ik mag kiezen tussen een licht verhoogde kans op darmkanker op de zeer lange termijn na langdurig overmatige consumptie van droge worst, of acuut dood gaan van botulisme na één keer... ik heb mijn keuze allang gemaakt!!
Gewoon niet te veel droge worst eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens met dit uitstekend onderbouwde verhaal. +1

Andere antwoorden (4)

Veel vet en veel zout. Maar je eet er geen hele worsten van. Af en toe een stukje kan geen kwaad, maar ik zou het niet "gezond" willen noemen.
bamibal
12 jaar geleden
Voedingswaarde droge worst (per 100g):
kcal: 140
koolhydraten: 0.8
eiwit: 7.8
vet: 11.7

Toegevoegd na 1 minuut:
Het voedingscentrum raad 100 tot 125 gram vlees per persoon per dag aan. Dit is al het vlees in totaal. Als je dus niet zoveel vlees hebt gehad, mag je best eens een stukje droge worst.
Maar er zit volgens mij ook best wat zout in, dus niet te veel.
Ritsuka
12 jaar geleden
Worst is nooit gezond, vanwege het feit dat bewerkt vlees ongezond is.
Dan heb ik het nog helemaal niet over het feit of het eten van vlees überhaupt gezond is...

Maar bewerkt vlees is in ieder geval ongezonder dan een gewoon stukje vlees.
Vanwege de toevoegingen. En die zitten evengoed in gedroogde worst als gewone worst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worsten, spek en ander bewerkte vleessoorten zijn slecht voor de gezondheid. Ze verhogen de kans op diabetes en hart- en vaatziekten, beweren Amerikaanse onderzoekers.

Onbewerkt rund-, varkens- of lamsvlees verhoogt de kans niet. Het zou enkel gaan om vlees dat is behandeld met rook- of zouttechnieken of waaraan conserveringsmiddelen zijn toegevoegd, zoals spek, salami en worstjes.

De onderzoekers bekeken bijna 1600 studies vanuit de hele wereld naar de relatie tussen vlees en hart- en vaatziekten en diabetes. Ze ontdekten dat 50 gram bewerkt vlees per dag de kans op hart- en vaatziekten met maar liefst 42% verhoogt. De kans op diabetes nam met 19% toe. Bewerkt vlees blijkt vooral rijk aan zout, wat een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten is.

‘Om de kans op een hartaanval en diabetes te verlagen, zouden mensen goed moeten stilstaan bij welke vleessoorten ze eten’, zegt Renata Micha van de Harvard School of Public Health. ‘Vooral bewerkt vlees, zoals bacon, salami, worstjes en hotdogs kun je maar beter vermijden.’

De Amerikaanse vleessector heeft verbolgen gereageerd en zegt dat het slechts 1 onderzoek is dat bovendien in strijd is met resultaten uit andere onderzoeken en met de Amerikaanse voedingsrichtlijnen.

Eerdere individuele studies naar de relatie tussen het eten van vlees en hart- en vaatziekten en diabetes, lieten verschillende uitkomsten zien. Volgens Micha komt dat omdat die studies geen onderscheid maakten tussen bewerkt en onbewerkt vlees.

De onderzoekers raden aan om slechts één keer per week verwerkt vlees te eten.

Toegevoegd na 57 seconden:
http://gezondheid.blog.nl/hart-en-vaatziekten/2010/05/19/worsten-en-spek-zijn-ongezond