Kom je nou echt aan van koolhydraten of niet?

Ik lees nogal vaak dat mensen met die aan het afvallen zijn koolhydraten mijden, omdat je hier snel 'dik' van word. In mijn ogen zijn het vooral de calorieen en de vetten. Ik geloof wel dat alles mee speelt, maar 'wegen' de koolhydraten dan zo zwaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (7)

als je sport heb je koolhydraten nodig voor je verbranding..
sport je niet en neem je teveel dan worden ze niet verbrand en omgezet in vet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel koolhydraten kan je gemiddeld per dag eten dan?
Ritsuka
12 jaar geleden
Afhankelijk van je leeftijd, lengte, gewicht en dagelijkse activiteit. Niet zomaar te beantwoorden.
Je komt aan als je meer kcal eet dan je verbrand. Wat die kcal zijn maakt niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je word niet dik van koolhydraten, maar je kunt beter wel de witte koolhydraten vermijden (witbrood, witte rijst, witte pasta etc).
Daar zitten niet veel voedingsstoffen in, de volkoren varianten vullen veel beter.

Je lichaam heeft koolhydraten nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vetten zijn ook niet slecht, je lichaam heeft dit ook nodig.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Mag ik vragen waarom mijn antwoord een min heeft?
Ik wil graag weten wat er fout aan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat is net zo goed een fabeltje pat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee pat heeft gelijk je kan aankomen door spiermassa omdat spiermassa zwaarder is dan vet. En je kan aankomen door vochtinhouding er spelen verschillende rollen in dit proces. #2 plek master beachs body
Ritsuka
12 jaar geleden
Spiermassa is inderdaad zwarder, maar daarvoor moet je wel meer sporten.
En extra spiermassa is beter voor je dan een vetlaag overal :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn diëtiste(ik moet aankomen,niet afvallen )maakt het niet zo veel uit of je wit of bruin brood eet.
Brood is altijd voedzaam.
In het ziekenhuis kreeg ik ook gewoon de keus tussen wit en bruin brood.
En hoe kom je er bij dat witte rijst niet voedzaam is?
Er is wel verschil tussen 'langzame en snelle'koolhydraten in witte en volkorenrijst(en brood),heeft te maken met sneller weer een hongergevoel hebben,maar het is niet minder voedzaam.
Dat weet ik dus van mijn diëtiste hè?
Ritsuka
12 jaar geleden
- Wit brood wordt gemaakt van bloem. Hier wordt alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt, de kiemen en zaden worden volledig uitgezeefd. Bloem is wit van kleur.
- Bruin brood wordt gemaakt op basis van meel, waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd. De kleur van het meel is daardoor lichtbruin.
- bij volkorenbrood gebruikt men volkorenmeel, de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. Volkorenmeel is iets bruiner. Volkorenbrood bevat meer vezels en vult beter. http://www.herba-belgie.be/blog/bruin-brood-gezonder Ik zeg nergens dat witte rijst niet voedzaam is, alleen dat de volkoren varianter voedzamer zijn en meer voedingsstoffen bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: volkoren granen bevatten inderdaad meer voedingsstoffen, maar soms is het de vraag of je lichaam raad ermee weet.
Het is een bekend feit dat vezelrijk voedsel de opname van bepaalde voedingsstoffen juist moeilijker maakt (denk b.v. aan een verminderde calcium opname door de fytinezuur in zemelen)
Zoals alles in het leven, is het een kwestie van gevarieerd eten. Zelf eet ik ook vaak volkoren brood, hoor! :) En ja, van koolhydraten kom je aan, zeker als je 3 hele broden (volkoren of niet) per dag eet. Als je de juiste hoeveelheid eet, hoef je niet aan te komen, en als je wil afvallen, dan ga je minder eten.
... en ja, ik weet dat het véél ingewikkelder is, maar de vraag was simpel, en het antwoord is ook simpel.
Als je meer koolhydraten eet dan nodig, kom je geheid aan. Als je veel beweegt verbrand je het wel weer. Zo simpel is het.
Koolhydraten zetten zich in no-time om in vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet alleen koolhydraten, eiwitten en vetten net zo
Alles wat je teveel eet wordt omgezet in vet !

Ook koolhydraten (brood, aardappelen, rijst) moet je eten. Het gaat er om hoeveel.

Als je elke dag naar school/werk fietst en je eet 4 bruine boterhammen en je komt niet aan of valt niet af, dan eet je genoeg, niet teveel of te weinig; eet je er 6 en kom je aan : teveel; eet je er 2 en val je af : te weinig.
De juiste hoeveelheid moet je uit proberen. Vergeet niet, als je nog groeit heb je meer nodig dan sommige lijstjes met gemiddelden aangeven.

In al het eten zitten calorieen, te veel of te weinig is niet goed.

Vetten heb je ook nodig, maar eet je er teveel van dan kom je aan.

Advies

Je kunt opletten op wat je eet, bijvoorbeeld 20+ kaas i.p.v. 48+ kaas op een bruine boterham met becel i.p.v. roomboter.

Groente kun je veel eten, bijna onbeperkt eten.

Voor meer informatie, kijk eens op de site van het Voedingscentrum :

de schijf van vijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt zeker aan van koolhydraten en vet als je meer eet dan je verbruikt.

Als je wilt afvallen moet je eerst je vet vrije massa weten, om dit te weten moet je eerst je vet percentage weten. Als je dat weet dan bereken je hoeveel calorieën je nodig hebt om je lichaamsgewicht te onderhouden (link onder) en daarvan doe je 500-900 calorieën eraf. Als je op dieet wilt gaan is de beste optie om 40/40/20 te eten dus 40% aan koolhydraten 40% aan eiwitten en 20% aan vet. Ook wel genoemd een low carb dieet om spier afbraak tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor de 'goede' koolhydraten gaat en 'normaal' beweegt ( trap nemen, fietsen, hond uitlaten noem maar op) kanhet eten van koolhydraten weinig kwaad, je hebt het immers nodig als brandstof. Ga dus voor bruin brood, zilvervlies rijst, volkoren pasta, crackers met zaden enz. NB zijn deze ook nog eens erg goed voor je darmfunctie en dus stoelgang :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen:

- Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit).
- Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen).
- Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten.
- Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt).
- Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering).
- Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering).
- Vermijd alcohol (veel calorieën).