Ik heb vorige zomer eigen olijven ingemaakt.Nu zijn ze goed van smaak,maar te hard. Wat is de oorzaak en wat kan ik er aan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Even in warm water leggen, hierna kan je het water ook nog gebruiken als dressing of in de soep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mert dank voor het antwoord. We zullen dat zeker proberen. Het lijkt mij ook een logische oplossing. A.Vereecken

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de voor behandeling van de olijven niet correct verlopen is.
Je hebt, om olijven eetbaar te maken, een aantal maanden tijd nodig. Olijven zijn, direct van de boom, heel bitter en niet lekker.
Er zijn vele verschillende olijf-inmaak-tradities in Italie en Spanje. Over het algemeen moet je (groene) olijven hebben die niet al te zacht zijn geworden, dus niet overrijp. Laat ze tussen de 5 dagen en twee weken in water staan dat je elke dag verwisselt. Maak daarna apart een 'salamoia' klaar (dat is een zout oplossing waar de olijven vervolgens in bewaard worden, die de bittere smaak van olijven verder weg neemt).
Salamoia maak je door, als je 5 kilo olijven hebt, bijvoorbeeld drie liter water met 300 gram zeezout te laten koken, je kunt er verse kruiden als tijm, laurier en rode pepertjes in mee laten koken. Als de zoutoplossing helemaal is afgekoeld, kun je de olijven in een goed afsluitbare wekfles in de salamoia leggen en een maand of zelfs twee hierin houden. Daarna maak je een nieuwe salamoia, laat de olijven goed uitlekken van de oude salamoia en herhaalt het proces, maar nu zijn de olijven na een maand eetbaar, als alles goed is.
Olijven zijn eetbaar zodra de bittere smaak eraf is. Dit kun je dus gewoon proeven. Zijn ze nog bitter, dan kun je nogmaals het proces herhalen, eventueel met een minder sterke salamoia, met minder zout.

Met dank aan Gerben.