Waarom is er eigenlijk een paasontbijt?

Met kerstmis is het avondeten juist speciaal en met kerst juist het ontbijt waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok overigens dat de 2e keer kerst pasen moet zijn :)

Het beste antwoord

Dat hebben supermakten bedacht om ervoor te zorgen dat de omzet verhoogd. Tegenwoordig gourmetten mensen met Pasen ook al. Een kerstmaal bestaat niet sinds eeuwen en is ook steeds uitgebreider geworden. Het lijkt alsof het tegenwoordig meer en meer om eten gaat terwijl de echte viering vaak niet eens meer bekend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te herdenken dat Jezus is gekruisigt en weer is opgestaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft te maken met het "paas-ei".

Met pasen eet men eieren. Men schildert ze (al sinds de middeleeuwen) en daarna worden ze voor de jongsten onder ons verstopt en gezocht.

het paasei staat symbool voor de wederopstand, vruchtbaarheid en eeuwigheid.

Dorodat de paashaas 'snachts de eieren verstopt, worden deze smorgens door de kinderen gezocht en daarna bij het ontbijt lekker opgegeten. Het paasontbijt is dus eigenlijk meer een gevolg op een uitgebouwde traditie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier ook meer informatie over het Paas-ei

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paasei

"Een paasei is een versierd ei of chocolade-ei, dat met Pasen wordt verstopt. Het verstoppen stamt uit de Germaanse traditie om eieren, als symbool van vruchtbaarheid, in akkers te begraven zodat deze akkers op hun beurt vruchtbaar zouden worden."

"Er is sprake van paaseieren in de christelijke traditie: bij de invoering van de vasten verbood de kerk om eieren te eten tussen Aswoensdag en Pasen. Deze eieren werden dan pas met Pasen opgegeten, waarbij de oudste eieren gebruikt werden om te versieren.
Sommige theorieën willen dat het paasei staat voor de steen van het graf van Jozef van Arimathea, waaruit Jezus Christus is verrezen. Katholieken brachten mandenvol eieren naar de kerk om te laten zegenen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kerstontbijt is óók belangrijk hoor, het zijn van die familiemomenten. Op deze dagen is de familie( het gezin) meestal vrij en bij elkaar. Een gezamenlijk ontbijt is altijd gezellig natuurlijk en met Kerst zowel als met Pasen zijn dit zg. hoogtijdagen en kan je het ontbijt extra leuk aankleden. Met pasen wordt het eitje in het bijzonder in het zonnetje gezet. Het hoort bij pasen net als de kaarsjes bij kerst. Een kerstkleed of een paaskleed is er speciaal voor op de markt gekomen net als de bijpassende servetten en zelfs serviesgoed.
Met kerst is er de kerststol en met pasen de paasstol. Verder wordt pasen gerelateerd met het voorjaar dus zijn er voorjaarsbloemetjes, paaslammetjes en kuikentjes als decoraties. Kerst is weer gerelateerd aan de winter met sneeuwmannetjes, warme kleuren en warme drankjes, gerechten.
Het zijn in elk geval die dagen in het jaar waarop families/gezinnen over het algemeen bij elkaar zijn en de dag samen beginnen met een gezamenlijk ontbijt.
amc