Buffet-etiquette: mag je inhalen als iemand staat te treuzelen bij iets dat je toch niet neemt?

Stel, je hebt een lopend buffet en er is 1 kant waarvandaan je de gerechten op je bord schept... Mag je dan iemand "inhalen" die staat te treuzelen/wachten op een gerecht dat jij toch niet neemt? Of moet je netjes blijven wachten tot je verder mag lopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (17)

relaxt ja je wacht ,de inhaligheid bij een buffet krijgt vaak inzichten bij mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, je mag hem voorbij lopen.

Of laat ik het ander zeggen: Ik doe het altijd en ik word altijd ingehaald wanneer ik sta te twijfelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En anders net als in het verkeer: "Bij twijfel niet inhalen!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haal altijd in, als ik al even in de rij heb gestaan, heb ik reuze trek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de etiquetteregels bij een buffet mag dat niet:

1. Patience is paramount.

Because diners are jostling for the best position to snag another portion of steak, fries, vegetables, or salad, lines can be hard to define at a buffet. As you approach a popular buffet station, note whether or not a lot of other diners are congregated around the same station, and if they are politely wait your turn to choose your servings. Do not reach into the same dish as another diner, even if multiple serving utensils are available, and be patient if the dish must be replenished.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bij ons in de familie iedereen op elkaar zou wachten dan was het eten al koud voor iedereen zou hebben.
Dus bij ons is het normaal, en ik zie het ook vaak elders gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wacht ik wel even maar als het te lang duurt dan ga ik toch echt er even voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het dan even vraagen"

weet u uw keuze al?
of zou ik anders er even langs mogen?
Das wel zo netjes en beleeft en de ander kan dan nog even na denken wat te willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel, maar pas op dat dit niet gebeurd want dat geeft een rommel met een volle plate;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de buffet etiquette moet je netjes op je beurt wachten. Maar zeker als het er allemaal informeel aan toe gaat, kun je best wel eens voordringen. Bijvoorbeeld als iemand langer moet wachten omdat er iets bijgehaald moet worden, wat jij niet wil. Bij formele gelegenheden is het wel zo netjes om je beurt af te wachten. Je komt al snel erg onbeleefd over als je iedereen voorbij schiet en als eerste je 1e bord alweer leeg hebt, terwijl de rest net klaar is met opscheppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel. Bij een buffet kies je iets, en neem je niet alles. als iedereen op de rij staat te wachten, dan is dat lastiger dan wanneer iemand de lege gaatjes opvult. In de supermarkt ga je ook niet wachten op iemand die melk neemt als je geen melk nodig hebt, dan haal je ook in. Iets anders is het als je die persoon die voor je staat hindert omdat hij net naar het gerecht toe wil lopen dat je wilt nemen, maar dat merk je vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet zomaar inhalen, dat is niet netjes/beleefd.
Maar je kunt wel even tegen degene die voor je staat zeggen: Ik hoef van deze gerechten niets maar moet daar verderop zijn, vindt u het goed dat ik u passeer?
Afhankelijk van de reactie kun je dan passeren of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wacht ook meestal even op af. paar minuutjes.
maar als die blijft treuselen.
en zit nog een hoop rij achter mij aan..
jah dan is het hoogste tijd om in te halen he...!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haal gewoon in en loop nog een keer terug (tegen de richting in) omdat ik weer wat zie of vergeet. Het komt dan niet in me op om het de volgende ronde te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag inderdaad zolang je deze persoon maar niet rechts inhaalt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou blijven wachten.Anders wordt het meteen wanordelijk wanneer iedereen begint in te halen.Zolang kan het tenslotte toch niet duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou even wachten en als het mij echt te lang duurt zou ik vragen of ik even er langs mag,echter denk ik niet dat het zo hoort je behoort netjes op je beurt te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als niemand 't merkt.