Wanneer gebruikt men gewone en wanneer rode uien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is hier eerder gesteld. Zie verder http://www.superdeboer.nl/Wijzer1/index.asp?ItemID=5229&
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn in principe onderling uitwisselbaar, gerechten zijn met beide lekker. Wel is de rode wat zoeter, en natuurlijk handig om kleurloze gerechten er wat kleuriger uit te laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik hier bij de reacties een extra vraag stellen? Is de rode ui die in Nederland verkocht wordt anders dan die in de Indonesische keuken veel gebruikt wordt?

Antwoorden (4)

Vaak kunnen ze voor hetzelfde doel gebruikt worden.
Rode uien zijn wel iets pittiger/scherper van smaak en worden ook vaker rauw gegeten, zoals door een salade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de Nederlandse akkers groeien verschillende soorten uien. De meest bekende ui is de gele ui. Deze wordt in Nederland het meest geteeld. De gele ui is de ui die je overal kunt kopen. Hij heeft een goudgele schil en is van binnen wit. Het vruchtvlees is stevig en heeft een pittige smaak. De gele ui is zeer veelzijdig. Hij is geschikt om mee te koken, stoven of bakken en past bij vele gerechten, soepen en sauzen. Een paar ringen rauwe ui geeft pit aan een salade of een hamburger. De gele ui wordt, wereldwijd, ook veel gebruikt voor verwerking in de voedingsmiddelenindustrie. Zo wordt er bijvoorbeeld uienpoeder van gemaakt.

Heel decoratief is de rode ui. Klein, maar fijn. De rode ui heeft een dieprode, bijna paarse, schil die iets dunner is dan de schil van de gele ui. Gesneden is de ui lichtrood met wit gekleurd. Daardoor is de rode ui heel decoratief in bijvoorbeeld een salade. De in Nederland geteelde rode ui smaakt wat minder scherp dan de gele ui. Ook voor rode ui geldt dat ze zeer veelzijdig zijn in de keuken. De befaamde salade Niçoise kan niet zonder rode ui! Of doe net als in de Scandinavische landen: gebruik de rode ui ook eens om onder meer haring in te leggen. Rode ui is verder ideaal bij wild, in barbecuemarinades en in Antilliaanse en Surinaamse gerechten. Rode ui past ook uitstekend in stoofgerechten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doe je met gele uien?
•als een van de voornaamste ingrediënten in hachee
•als gebakken ringen bij een hamburger
•rauw gesnipperd bij bieten of bij zoute haring
•gesnipperd in een salade
•door een omelet
•in een klassieke uiensoep of in andere soepen
•in de jus of sauzen
•op pizza

Wat doe je met Rode Ui?
•als gebakken ringen bij een hamburger
•rauw gesnipperd bij bieten of bij zoute haring
•bij een ingelegde haring
•gesnipperd in een salade
•door een omelet
•in talloze roerbakgerechten
•aan een barbecuespies
•in barbecuemarinades
•in stoofgerechten
•in soepen
•op pizza

De in Nederland geteelde rode ui smaakt wat minder scherp dan de gele ui.

Uien moeten hard zijn, droge buitenste schil hebben en mogen geen uitlopers hebben.

Pel de ui en snijd of snipper hem. Maar doe dit pas vlak voordat je ‘m gaat gebruiken. Het vocht uit de ui kan na het snijden snel bitter gaan smaken.
In feite kun je met rode ui bijna dezelfde bereidingen doen als met de gele ui. Er zit een weinig smaakverschil in , er is verschil in de decoratie mogelijkheden door kleurverschil. Bij het bakken van de rode ui verdwijnt de rode kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewone uien in de soep,voor stamppotten, en groentegerechten, en als ik recepten op internet
lees, dan zie ik dat rode uien voor salades worden gebruikt.