Lezen jullie wel eens op de etiketten wat er in je voedsel zit?

Naar aanleiding van een vraag, die overigens is verwijderd, over een recept voor makreel, kwam er een reactie, met als toevoeging ve-tsin.
Helaas kon ik niet meer reageren omdat de vraag weg was.
Ik weet dat ve-tsin ofwel umami ofwel msg zeer slecht is voor de gezondheid, het veroorzaakt hoofdpijnen misselijkheid, is kankerverwekkend, wekt de eetlust op...versnelde hartslag !
Mijn vraag is dus, lezen jullie de etiketten en zou je iets niet kopen als het veel E nummers bevat?
En vooral ,waarom niet?

Toegevoegd na 8 minuten:
Meer uitleg over E621 (ve-tsin)
http://video.google.com/videoplay?docid=-2862041912396416483#

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is niet verwijderd, maar gesloten.
Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/lekker-lunchgerechtje-gerookte-makreel.31253
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, bedankt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

ja, ik lees de e-nrs en wordt er niet altijd vrolijk van. veel voedsel bevat e-nrs. de e-nrs verwijzen naar volgens welke europese richtlijnen het voedsel bewerkingen heeft ondergaan om het bijvoorbeeld langer te bewaren, klonteren tegen te gaan en nog veel meer zaken. er is een superhandig zakformaat boekje verschenen: kijk hier Wat zit er in uw eten? Uitgegeven bij Bouillon! Het kost euro 9,90 en is te bestellen via http://www.bouillonmagazine.nl/e-gids.php.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk boekje , daar hou ik wel van, die ga ik zeker kopen.
En ook leuk, de website's met boerderij winkels, bedankt voor de tips +1

Andere antwoorden (14)

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik nooit kijk wat er in mijn eten zit, tenzij het iets 'vreemds' buitenlands is wat over het algemeen niet bekend is.

Ik ben (voor zo ver ik weet) nergens allergisch voor, anders zou het wel een ander verhaal zijn. Ik kan in principe overal tegen en heb nooit ervaren om nare bijwerkingen te hebben van bepaald eten.

Als dit wel eens zou gebeuren, zou ik er waarschijnlijk wel bewuster van worden.. Ja, voorkomen is beter dan genezen, maar je weet hoe het gaat..

En daarnaast; als je bij ieder medicijn of stukje voedsel kijkt wat er je er allemaal eventueel van kunt krijgen, krijg je spontaan hypogondrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, ik kijk er niet op. Dit kan nu net mijn smaak voor het bepaalde voedsel beïnvloeden.

Als voorbeeld gebruik ik de frikandel. Het blijkt dat tijdens de fabricage vreemde stoffen worden verwerkt in het product. Wanneer ik te weten kom, om welke stoffen het gaat, zal dit vast mijn eetgedrag beïnvloeden, terwijl de frikandel mij nu erg goed smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het liefst heb ik hem ook bij mijn wekelijkse patatje hoor. Ik ben alleen nieuwsgierig wat andere doen en/of jullie die etiketten lezen.
Nee absoluut niet! Ik eet wat ik lekker vind, en waar ik me goed bij voel! Geen etiket wat mij van de wijs brengt!

Wellicht sterf ik daardoor iets jonger dan anders, maar dat neem ik voor lief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik lees regelmatig de etiketten. Met het oog op de E-nummers, maar ook, omdat ik gekozen heb voor een vegetarische levenswijze, dus als er iets nieuws op de markt komt (nieuwe smaak cup-a-soup, bijv.) kijk ik altijd even voor ik het in m'n winkelwagentje gooi.
Ik weet, dat ve-tsin door veel chinese restaurants gebruikt wordt, maar omdat ik hooguit één keer per jaar uit eten ga bij een chinees restaurant, en nog nooit de (direkt waarneembare) gevolgen heb ondervonden, geniet ik van m'n foe-yong-hai of m'n chapchoi....
Maar als iets houdbaar is tot 2021, laat ik het staan. Dat moet dan zó stijf staan van de conserveringsmiddelen en de smaak- en kleurstoffen, dat ik daar bij voorbaat al de buik van vol heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet wel omdat mijn zoon een koemelkallergie heeft, en je wilt niet weten waar dat allemaal inzit, maar op E nummers let ik minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben me er van bewust, ik heb ooit ook eens daar op moeten sorteren :( +
veel e nummers zegt me niet zoveel, want het ene e nummer is het andere niet.
er zitten veel onschadelijke en natuurlijke stoffen bij.

wel kijk ik of er niet stiekem vlees in iets zit, dat eet ik liever niet.

voor m'n katten pluis ik de ingredientenlijst helemaal uit, ook omdat sommige conserveermiddelen voor kattenvoer erg dubieus zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn alle E nummers slecht, maar zoals ik al erder aangaf, soms ontkom je er niet aan.
Vlees is ook vaak moeilijk , zelfs in gelantine wordt gebruik gemaakt van beenderen, die kun je vervangen door agar-agar. +
Rieneke1
14 jaar geleden
ik dacht dat bijvoorbeeld ascorbinezuur (vitamine c) ook onder de e nummers kan vallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, vitamine C heeft ook een E-nummer. Die nummers worden dan ook toegekend aan *goedgekeurde* toevoegingen. En dat is heus geen complot om ons allemaal te vergiftigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Loes, raad eens: agaragar heeft een E-nummer. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...dat bedoel ik nou, soms ontkom je er niet aan :(
Ik heb deze eens gebruikt omdat ik op zoek was naar een vervanging, dit was voor een veganistisch dieet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes, de essentie van mijn boodschap is dat je bang bent voor niets. Dat iets een E-nummer krijgt, betekent niet dat het ineens slecht voor je is. Het betekent dat het is getest en veilig bevonden. Je houdt toch ook niet ineens op met sinaasappels eten omdat vitamine C een E-nummer heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK heb nergens aangegeven dat ik bang ben om Enummers binnen te krijgen.
Als je mijn andere reacties leest, eet ik gewoon wat ik lekker vind, en ja, ook voedsel van de Aldi, maar ook van de natuurwinkel.
Gewoon, wat lekker is.
Ik ben nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, dàt is mijn vraag. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een eerdere reactie zei je dat je dacht dat alle E-nummers slecht waren, en in reactie op mijn reactie had je het over er 'soms niet aan ontkomen'. Dat wekte bij mij de indruk van onterechte angst. Zeker na je bewering in je vraag dat ve-tsin allerlei nare dingen zou veroorzaken. Maar ik kan het mis hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik die indruk gewekt heb, bang te zijn, kan ik je mededelen dat dat niet zo is.
Ik eet ook mijn frikandelletje of pizza hoor :)
Maar je hebt gelijk dat ik beweerd heb dat àlle E nummers slecht zijn, er zijn ook natuurlijke E nrs.
Ja, ik let op wat ik eet. Dat deed ik altijd al, maar nog meer sinds ik vegetariër ben, omdat er toch wel veel dierlijke producten zitten in voedingsmiddelen waar je het niet direct van verwacht.

Maar die E-nummers? Nee, daar laat ik me niet gek door maken. Een E-nummer wil zeggen dat het bewuste ingrediënt is getest en (in de hoeveelheden die gebruikt worden) juist veilig is.

Ik schrik niet als er E330 (citroenzuur), E300 (vitamine C) of E901 (bijenwas) in een product zitten. En als ik E406 (agaragar) op een etiket zie staan, ben ik alleen maar blij dat er geen gelatine is gebruikt.

Wat betreft ve-tsin: er zijn ooit vermoedens geweest dat deze stof verantwoordelijk zou zijn voor het zogenoemde Chinees-restaurant-syndroom waar sommige mensen last van hebben. Vanwege die vermoedens is ve-tsin zeer uitgebreid onderzocht, en weet je wat eruit kwam? Niets. Geen enkele aanwijzing dat ve-tsin echt bij overgevoelige mensen symptomen als hartkloppingen zou veroorzaken. Myth busted.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat me ook niet gek maken door die E nummers, maar als ik soms een product zie dat bol staat hiermee, kies ik toch liever wat anders.
Net zo goed als dat ik weken ineens geen vlees wil eten, dan doe ik dat ook niet, gewoon een gevoel. :) +
Ik let ook niet op de E-nummers. Waar ik wel altijd oplet is hoeveel verzadigd vet in iets zit en op het zout- en suiker gehalte. Soms sta ik ze in de winkel gewoon te vergelijken met elkaar. Ik gebruik ook altijd een klein beetje ve-tsin als ik aziatisch kook. Het is eigenlijk een smaakversterker en ik heb wel eens gehoord dat het lang niet zo schadelijk is als altijd beweerd wordt. Ach, een mens moet toch weerstand kweken? Ik was zelfs mijn komkommers of tomaten nooit en we zijn nooit ziek. De rest was ik wel hoor, maar ik doe nooit zo overdreven.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet ook altijd letten op de verzadigde vetten voor mijn man, hij heeft 13 jaar geleden een infarct gehad.
Misschien dat ik ook mede daarom ook veel lees wat er op de etiketten staat. +
amc
14 jaar geleden
Heel goed Loes. Je wilt tenslotte weten wat je binnenkrijgt
en het is maar goed dat we niet alles weten, want dan kon je nog maar weinig eten of moest je je eigen groenten kweken. Zelfs dan, zou er nog gif in je tuin zitten,
als je je eigen compost niet zou maken.Jammer hè, dat je eigenlijk niets meer vertrouwen kan, heden ten dage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel heerlijk hoor, zelf groenten verbouwen.
Doe ik me eigen mest er wel op, wat ik krijg van de aarde geef ik dan weer terug, recycle ;)
amc
14 jaar geleden
Precies,dan doe ik met je mee. aan ons kan het niet liggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet op mijn groenten :-D
amc
14 jaar geleden
Nee, op mijn eigen tuintje,natuurlijk. Zie je ons al zitten, hangen :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee mestkevers ? :-)
Ik kijk er nooit op, en eet alles wat lekker is. Misschien heel erg onnozel van mij maar denk maar zo als het echt heel erg slecht is zal het ook niet worden goedgekeurd op het te mogen verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vette dingen zijn ook slecht voor de mens, maar vet is vaak zo lekker; patatjes, chips, pizza..
Patat en pizza heb ik in huis, chips laat ik echt maar achterwege..dan gaat die zak eraan, hoe groot hij ook
is! :-) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je het wèl leest wìl je het niet meer eten :-P
+1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit wel eens zelf chips gebakken, had er zo'n zin in.
Hele dunne plakjes aardappel maken met de kaasschaaf en dan frituren in een pannetje olie en dan zout erop, mjammie
Als ik tijdens het eten niks
te doen heb..

Dan lees ik wel eens wat er allemaal in zit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb ik geen verpakking meer, of ik moet ze uit de prullebak halen... :(
Bedankt voor je reactie +1
Ja ik lees regelmatig wat er op het etiket staat aan voedsleinformatie. Als ik bijvoorbeeld tomatenpuree koop wil ik weten hoeveel procent tomaat er in zit en of er veel andere dingen inzitten die ik er zelf niet in zou stoppen.
Of om te kijken hoe vet een product is en wat voor een soort vet erin zit.
Of als ik kook voor een Joodse vriendin, of vegetarische mensen, om te kijken of er echt geen dierlijke spullen inzitten.
Of om te kijken hoeveel calorieën er in zitten.
Ik bestudeer de etiketten eigenlijk best wel intensief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar, de vraag is dan of je bv je blikje tomatenpuree ook zou kopen als er E621 ( smaakversterkers) inzit. +1 voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat doe ik dan weer wel, want al die E nummers zijn immers goedgekeurd door de officiele instanties.
En ik probeer me niet gek te laten maken door alles wat je leest over bepaalde voedingsmiddelen.
Eerst lees je dat iets heel goed is voor de gezondheid, en een paar maanden of jaren later zeggen ze dat het helemaal niet zo goed is.
Ik probeer trouwens zelf zoveel mogelijk vers klaar te maken en zo min mogelijk kant en klaar te gebruiken. Weet ik tenminste wat ik er instop :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik maak ook zoveel mogelijk alles vers, vaak nog lekkerder ook :)
Ja wij lezen zeer vaak wat er op etiketten staat. Niet alleen E-nummers maar ook kijken we naar vetten, suikers, zuren en koolhydraten.
Maar wij zijn dan ook beiden chronische lappenmandjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je lapje dan ook niet uittrekken beer. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whahaha, dan lijk ik weer slanker hé :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
nee... eigenlijk zelden tot nooit. Nu heb ik ook niet te maken met allergien ofzo, dat scheelt.
Misschien zou ik het eens moeten doen... maar weet niet of het me weerhoud van lekkere dingetjes :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je alleen maar meer inzicht krijgt in wat je eet, en dat is nooit verkeerd, toch? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies... het zou niet eens zo verkeerd zijn om meer bewust te worden van wat je eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies :)
Eigenlijk lees ik voornamelijk de etiketten om te kijken en vergelijken hoeveel calorieën een product bevat.
Ik (en wij thuis) ben verder nergens allergisch voor, en koop ben ik bang ook niet altijd al te bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je er maar goed bij voelt, daar gaat het per slot toch om ;) +