Dit deed ik al jaren, maar vorig jaar heb ik met een kleine groep, vier personen, een smaakproef gedaan over een tijdvak van zes maanden. Zestig flensjes werden twee bij twee opgerold in staniol opgeslagen in een diepvriezer bij minus 18 graden. Daarna werd elke week een smaakproef uitgevoerd waarbij één flensje na verwarming tot plm 35 graden werd beoordeeld naast een met hetzelfde recept gebakken vers flensje. Het tweede flensje van de charge werd opnieuw in staniol verpakt bewaard tot de volgende week in de koelkast bij minus 2-3 graden. Tot drie maanden bleek er vrijwel geen smaakverlies op te treden doch daarna was er snel verlies van de boter- en eventueel vanille- (vanilline-) geur bij de diepvriesflensjes. Het één week oude flensje uit de koelkast was hiermee vergeleken minder in smaak achteruit gegaan.
Na vier maanden werd de proef gestaakt. Dit keuken-onderzoek kan natuurlijk niet vergeleken worden met een proef onder strikt gelijke omstandigheden, geselecteerd testpanel, grondstoffen, maten en gewichten. Het gaf ons echter wel duidelijke aanwijzingen: tot drie maanden in de vriezer is het maximum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan ze afgedekt met (alu)folie nog 3 dagen in de koelkast bewaren. Invriezen kan wel, maar ze worden er niet lekkerder op. bij opwarmen het beste in de pan opwarmen, in de magnetron worden ze week!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij doen ze met een paar tegelijk in van die plastc zakjes met afsluistrips en bewaren ze 1 of 2 weken.
Nog best wel te eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de diepvries zou ik niet doen want hier gaan ze niet beter door smaken. maar in de koelkast gaat goed.

leg ze op een bord (niet opgerold) met wat plastic folie erover. als je ze wil opbakken leg ze dan eerst 5 min uit de koelkast en bak ze langzaam op. maar je kunt zo ook koud eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik maak er altijd veel meer om dan met een stuk of 4 in diepvrieszakjes in de vriezer te steken (niet opgerold maar plat houden ).
Dit is ieders goesting ,maar ik vindt ze daarna best nog lekker uit de microgolfoven .Je kan ze gerust een jaartje ingevroren houden.