Is t normaal als je klontjes gelatine proeft in een kwarktaart?

Heb zojuist kwarktaart gemaakt en laten opstijven maar ik vind het zo walgelijk om die klontjes te proeven!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (3)

Ook ik maak regelmatig kwarktaart en tompoucen van bouwpakketjes. En ook ik heb altijd problemen met dr.Oetker omdat hun vanille véél te straf is en die klontjes zijn walgelijk (ben vegetariër).
Toch levert AH onder hun eigen naam goede bouwpakketjes, ook voor kwarktaart af en ook hun pannekoeken zijn stukken beter dan bekende merknamen. Het lijkt wel of die dure merken hun aandeelhouders tevreden moeten stellen want gelatine is wel érg goedkoop?? Sinds de bse-affaire hoort gelatine eigenlijk niet eens in ons eten te zitten en er zijn goede vervangers voor op de voedselmarkt.
Bovendien ontdekte ik nóg iets: als je ipv. water: melk gebruikt stijft de kwarktaart/tompoucen stukken beter op.
Verder kun je ze smakelijker krijgen door resp. mascarpone cq. rum uit een smaakpotje van Baukje toe te voegen zodat je kwarktaart een chipolatasmaakje krijgt: dat effekt kun je nog verhogen met snippers confijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de blaadjes gelatine 10 min. laten weken in koud water en eerder langer dan korter. Daarna zet je wat sap of water (een paar eetlepels) op en maakt het warm. Niet laten koken en daar los je , roerend met een garde de uitgeknepen gelatine helemaal in op. Je ziet dan geen klontje en het is een helemaal glad vocht dat langzaam aan , als het afkoelt iets lobbig wordt. Het is echt niet mogelijk dat je dan klontjes proeft, omdat er geen enkel klontje in zit op deze manier!!!
Ik heb het nog nooit gehad en heb heel veel met gelatine gewerkt. Gewoon goed laten weken en goed oplossen/roeren tot je niets meer ziet of voelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja en niet onder de kwark mengen als het al stijf aan het worden is. Het moet nog wel vloeibaar zijn.
amc
12 jaar geleden
Het kan zijn dat de kwark zo koud was dat de opgeloste gelatine meteen hard werd tijdens het mengen. Oplossingen: Kwark op kamertemperatuur laten komen voordat je de gelatine toevoegt, en goed mixen terwijl je de gelatine toevoegt.