Nu de lente eraankomt wil ik een frisse aardbeientaart maken,maar zonder kwark!kan griekse joghurt kwark vervangen?

ik woon in het buitenland en er is hier geen kwark te koop.misschien heeft iemand een recept waar aardbeien en zuivel inzit,maar geen kwark?Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Zelfs gewone yoghurt kan kwark vervangen als je er maar gelatine door mengt. Een lekker recept;

Maak een kruimelbodem van lekkere verkruimelde koekjes
en gesmolten boter of bak zelf een bodem van 200 gr. bloem, beetje zout, 1 ei, 100 gr. suiker en 50 gr. boter in vlokjes. Mengen in een kom tot kruimig geheel en dan tot een glad deeg kneden. Uitdrukken in springvorm, gaatjes prikken en bakken in voorverw. oven op 200 graden C. ca. 15 min.
Na het bakken de vorm direct openen en af laten koelen.

500 gr. aardbeien tot moes draaien of door een zeef drukken. Een paar mooie achterhouden voor de garnering.
De aardbeienmoes mengen met 6 deciliter yoghurt, 60 gr. suiker en 1 zakje vanillesuiker.
Je hebt intussen 10 blaadjes gelatine al 10 min. geweekt in een kommetje ruim water en die knip je uit boven het kommetje en los ze nu op in een pannetje met daarin 3 eetl. water of sap op laag vuur (niet koken).
Gelatinemengsel iets af laten koelen en door het yoghurtmengsel roeren.
Doe de rand van de springvorm weer om de boden en giet het mengsel erin.
Laat de taart dan 1-2 uur opstijven in de koelkast en garneer hem met slagroom en de achtergehouden aardbeien (of partjes).

Je kunt evtl ook nog stijfgeklopte slagroom door het yoghurtmengsel spatelen. Is ook lekker maar wel vetter.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt ook de aardbeien niet door de yoghurt doen maar in plakjes/helften als bovenlaag neerleggen op de half opgesteven taart. Je kunt ze dan glaceren met aardbeienjam of minder zoet uitgeknepen gelatine in een beetje aardbeiensap ( wel altijd oplossen in verwarmde vloeistof!) en misschien hebben ze daar ook wel die zakjes zoals hier 'taartgeleipoeder' bij de bakspullen in de winkel liggen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me erg lekker en ga het zeker maken!
amc
12 jaar geleden
Leuk.Ik wens je succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt hier gewone joghurt maar die is dun en griekse joghurt,die is dikker daarom dacht ik aan griekse joghurt.Je hebt hier taartgelei en dat wordt meestal gebruik om bovenop een vruchtentaart te doen zodat de vruchten meer hun oorspronkelijke kleur houden.ik doe dat er door,is gelatine
amc
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook Griekse yoghurt gebruiken maar doord e gelatine wordt ook dunne yoghurt stijf hoor.
De taartgelei is er ook jist voor om vruchten op een taart te laten glanzen en enigszins te binden/bedekken.
Het zelf taartgelei nooit gebruikt om yoghurt mee op te laten stijven, kan daarom ook niet garanderen dat dat lukt
Van gelatine blaadjes/poeder weet ik het wel zeker, dat werkt altijd als een tierelier :P

Andere antwoorden (4)

Je kunt eventueel hangop maken, door yoghurt in een schone theedoek te laten uitlekken, totdat het dezelfde dikte heeft als kwark. Dit kun je vervolgens op dezelfde manier verwerken als "echte" kwark.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!dit wist ik niet!
Kwark kan je gewoon vervangen door de griekse yoghurt of gewone yoghurt. Griekse yoghurt is lekker zacht (niet zuur) om te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook zelf kwark maken.
Heel eenvoudig gezegd is kwark niets anders dan zure melk die werd verwarmd en daarna is uitgelekt. Er komen dus geen speciale gereedschappen, benodigdheden of fermenten aan te pas.
Wat hebt je nodig?
Voor magere kwark gebruikt je magere melk, voor volle kwark volle melk en een paar eetlepels karnemelk.
Een zeef of vergiet en een neteldoek of een keukenhanddoek.
Doe de melk in een wijde pan en roer er, per liter, 5 eetlepels karnemelk doorheen. Laat de melk dan een dag afgedekt op kamertemperatuur staan, of iets langer. De melk zal daarna zuur en dik geworden zijn. Deze dikke, zure melk moet nu 30 tot 45 minuten op 35 graden verwarmd worden. Hier kun je een koorts temperatuurmeter voor nemen. Schenk de dikke melk nu in de natgemaakte doek die je in de vergiet hebt liggen. Laat het vocht (wei) weglopen en knoop de doek bijeen en hang hem op (hangop) met een bakje er onder voor het uit druipen. Na een paar uur heb je echte kwark en kun je de taart met trots als "helemaal zelf gemaakt"presenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griekse yoghurt kan, maar je zou ook eens creatief kunnen zijn en een aardbeienbavarois te gebruiken of een pakje saromapudding met aardbeiensmaak.