Hoeveel procent aan water gaat er verloren tijdens het koken?

Hallo,

Als ik water kook in een pan of een elektrische waterkoker,
hoeveel procent aan water gaat er uiteindelijk verloren
als het water gekookt is?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meet het water exact af, weeg de pan voor het koken en weeg 'm na het koken weer, dan weet je de de massa die verdampt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een paar extra vragen: Hoe lang kook je het water? Wat bedoel je met 'verloren'? Er gaat niets verlorgen, het water gaat over in gasvormige toestand in de lucht en kan later weer condenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel: Tsja, alles kan "verloren" gaan als je wilt;)

Het beste antwoord

Het meeste water gaat verloren op het moment dat het water daadwerkelijk kookt. Hoeveel water er dan verloren gaat, hangt van een aantal factoren af: hoelang kookt het water en hoeveel vermogen wordt er geleverd.

Bijvoorbeeld: kookt het water in een waterkoker met een vermogen van 2000 W gedurende één minuut, dan gaat er ongeveer 53 mL water de lucht in:
E = P * t = 2000 W * 60 s = 120 kJ door de waterkoker toegevoegd.
m = E / verdampingswarmte = 120 kJ / 2256 kJ/kg = 0,053 kg water dat verdampt.

Hoeveel procent verdampt, hangt dan af van de totale hoeveelheid water.
Als in dit geval één liter water (= 0,998 kg) wordt gekookt, verdampt er dus 0,053/0,998 * 100 % = 5,3 %.

Bij het koken in een pan bepaald de stand van de kookplaat het vermogen, maar verder werkt het hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt eraan hoe groot de pan is, hoeveel water er in zit, en niet te vergeten of je de deksel op de pan hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervan af hoe lang je kookt. Als je telkens blijft koken, verdampt er meer water en zal het percentage hoger liggen. Wat een manier voor jou kan zijn, is dat je meet hoeveel water je voor en na het koken hebt. En dat uitrekenen: aantal ml water na het koken/ aantal ml water voor het koken x 100%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dit zelf testen: meet 100ml water, doe dit in de waterkoker, en meet na het koken hoeveel ml je overhebt. Doe dan 100-(aantal ml dat je over hebt) en je weet hoeveel procent er verdampt!