Welke stoffen worden er gebruikt om het cholesterolgehalte aan te tonen in het bloed?

Overal staat dat er een bloedonderzoek wordt gebruikt, maar ik wil weten welke specifieke stoffen er worden gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Cholesterol hoeft niet te worden aangetoond in het bloed. Het zit er altijd in, en dat moet ook.
Er wordt bepaald hoeVEEL er in zit.

Antwoorden (1)

Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp maar het LDL en het HDL cholesterol in je bloed wordt gebruikt om je cholesterol te meten:

Wat wordt getest? Deze test meet de totale hoeveelheid cholesterol in het bloed. Cholesterol speelt in het lichaam een belangrijke rol bij de opbouw van weefsels en organen en bij de aanmaak van bepaalde hormonen en galzuren. Cholesterol wordt deels uit de voeding opgenomen en deels door de lever aangemaakt. Transport van en naar de weefsels vindt plaats m.b.v. lipoproteines, vetbooletjes (cholesterol en triglyceriden) met een eiwitmantel. Maar cholesterol kan zich ook afzetten in de bloedvaten en daar problemen veroorzaken (vernauwing van het vat).

Er zijn "grofweg" twee soorten cholesterol-bevattende lipoproteines:
LDL ('slecht cholesterol') zijn lipoproteïnen die cholesterol naar de verschillende weefsels en organen vervoeren
HDL ('goed cholesterol') zijn lipoproteïnen die het cholesterol afvoeren uit de weefsels en organen en naar de lever brengen. De cholesteroltest meet zowel het LDL-cholesterol als het HDL-cholesterol zonder verschil te maken tussen beide vormen.

De dokter vraagt deze test aan bij een algemene controle van de gezondheid. De test wordt gebruikt om de kans op hart- en vaatziekten in te schatten. Cholesterol wordt meestal aangevraagd in combinatie met andere tests waaronder HDL-cholesterol, LDL-cholesterol en triglyderiden. Al deze tests samen worden vaak het lipidenprofiel genoemd. Gedurende een behandeling van een hoog cholesterol zal de dokter vaker het cholesterol laten meten om het effect van een cholesterolverlagende behandeling te volgen.

Wat betekent de uitslag?
De gewenste hoeveelheid cholesterol is 5,0 mmol/l of lager. Hierbij is het risico op hart- en vaatziekten niet verhoogd.

Licht verhoogd: Bij een cholesterol tussen 5 mmol/l en 6,5 mmol/l is het risico op hart- en vaatziekten licht verhoogd. Op basis van een lipidenprofiel kan worden onderzocht hoeveel ‘goed' (HDL) en ‘slecht' (LDL) cholesterol in het bloed aanwezig is. Afhankelijk van dat onderzoek wordt bepaald of (en welke) behandeling nodig is.

Verhoogd: Een cholesterol boven 6,5 mmol/l verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Op basis van een lipidenprofiel en andere tests kan de oorzaak van het hoge cholesterol verder worden onderzocht. Verhoogd cholesterol komt ook vaak voor bij patiënten die behandeld worden en die nog niet de streefwaarde op basis van het LDL-cholesterol bereikt hebben.