Hoe lang zijn verse scharreleieren houdbaar?

De eieren heb ik gekregen van een boer. Ze zijn dus niet van de supermarkt met een datum erop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.6K

Het beste antwoord

Tot ze bedorven zijn.

Dat klinkt flauw, maar ik bedoel het serieus.
Een ei is namelijk een natuurproduct, dat van nature goed beschermd is tegen besmetting van buitenaf , en dus vergelen met melk of vlees erg lang houdbaar is.

HOE lang hangt af van onder andere de grootte van het ei, de temperatuur waarop het wordt bewaard, inwerking van overige levensmiddelen , verpakking en dergelijke.

Gemiddeld is een ei van de supermarkt twee tot drie weken na de 'legdatum gegarandeerd. Daarna is het vaak nog lang niet bedorven, maar zijn er wel wat eigenschappen veranderd, waardoor het niet meer overal voor geschikt is. Sommige dingen maak je bij voorkeur met verse eieren, maar voor een omeletje of een gekookt ei door de sla, kun je prima ook een wat ouder ei nemen.

De beste maatstaf is je neus en je ogen. Breek het ei in een kopje, is de kleur goed, ruik er dan aan. Ruikt het goed, dan kun je het prima eten. Wil je het ei koken, beoordeel dan bij het pellen (stevig eiwit, goede geur) of het nog goed was.

We zijn tegenwoordig veel te gefixeerd aan door de commercie opgeplakte datumpjes, terwijl we zelf uitstekend kunnen beoordelen of een product nog eetbaar is, soms ver, ver na de vermelde datum. Ook verse en zuivelproducten. En het is maar net wat je gewend bent + voor je appels of bananen kijk je toch OOK niet naar de houdbaarheidsdatum (die er niet op staat). Daar zijn we gewend onze eigen zintuigen te gebruiken. En dat kun je bij eieren ook.

Drie weken is echt heel normaal (en voor die tijd heb je ze allang op neem ik aan). Vier weken kan ook nog wel, en ik heb volgens mij wel eens zes weken oude eieren nog met smaak gegeten. Gekookte (hele) eieren heb ik zelfs nog wel eens langer bewaard, was ook nog niks mis mee.

Niet te bang, vertrouw op je zintuigen en geniet van je verse eitjes. Of straks van je ouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een uitgebreid antwoord! Daar kan ik wel wat mee. Bedankt!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een ei rot is hoef je na het breken echt niet meer een keertje extra aan het kopje te ruiken, daar wil je heel snel vanaf, je bekijkt dan zelfs de kleur niet meer.

Andere antwoorden (3)

Max 3 weken na aankoop, stel je twijfelt en het ei gaat drijven als je in koud water legt dan is het ei bedorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, dat trucje.. Da's waar ook. Bedankt voor de tip.
In principe maakt dat geen verschil. Een ei uit de supermarkt heeft echt geen extra behandelingen gehad.
Het komt echter wél voor dat een kleine boer de poep van een ei met een vochtige doek heeft afgewreven: dat is wettelijk verboden en mag zo'n ei niet verkocht zijn geweest maar het gebeurd nog wel eens; wat er dan gebeurd is dat het waslaagje om het ei door bacillen doordringbaar kan geworden zijn - dus het mag niet.
Een ander probleem is dat een ei al enkele dagen bebroed kan zijn geweest en dan tref je na koken een bloederige massa aan: zoiets zal je met een batterij-ei dus nooit overkomen.
Scharreleieren hebben meestal meer smaak, beter gekleurde dooiers (batterijkippen krijgen daarom kerrie te eten voor datzelfde dooierkleurtje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn in principe 4 weken houdbaar. Op een koele en donkere plaats tot 6 weken.

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.adopteereenkip.nl/content/hoe-lang-zijn-de-eieren-houdbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede link, dankjewel!