Waarom heeft macaroni een halfronde vorm?

Macaroni heeft de vorm van een halve maan. Waarom is dit? Het zou toch veel handiger zijn om het recht te maken zoals bijvoorbeeld spaghetti?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de hele grap bij alle vormen die pasta aanneemt, ze zijn allemaal onnodig (behalve de gevulde misschien).

Het beste antwoord

De naam macaroni wordt gebruikt als verzamelnaam voor alle kortgesneden deegwaren. Als je in Italié zegt dat je macaroni gaat eten, is het niet duidelijk of je macaroni fusilli bedoelt, macaroni penne, of macaroni pipe. Lang niet al deze vormen zijn hol en krom.
Alleen elleboogmacaroni is krom. Dit is de macaroni die wij tientallen jaren geleden in Nederland geintroduceerd hebben. Jarenlang was dit de enige die te koop was op de Nederlandse markt.
Het is niet duidelijk waarom destijds voor deze kromme macaroni is gekozen. Smaak, aanzien en gebruiksgemak zijn de doorsnee-argumenten bij productintroductie.
De elleboogjes heeft men hol gemaakt omdat de kooktijd anders te lang zou worden. Bij een massief product van diezelfde diameter is de buitenzijde allang verweekt als de kern gaar is. Het oppervlak verslijmt dan. Niet echt smakelijk dus. Daarom is pasta nooit veel dikker dan 1,4 millimeter.
Bij het fabriceren van elleboogjes (en andere pastasoorten) wordt tarwemeel-gries gemengd met water tot een rul deeg. Daarna wordt dit deeg bij een druk van zo'n 100 bar door een matrijs geperst. Hierdoor krijgt de pasta de gewenste vorm. Zo'n matrijs is een grote ronde schijf waarin een aantal gaatjes zitten. Bij elleboogjes is centraal in deze openingen een pen geplaatst waardoor de pasta in holle pijpjes gevormd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee al die verschillende vormen schelpjes spiraaltjes buisjes zijn gemaakt zodat de verschillende sauzen er beter aan blijven "plakken". Iemand die echt iets van de verschillende soorten sauzen afweet zal echt steeds dezelfde vorm bij een saus gebruiken
anneliez
12 jaar geleden
Macaroni is een pastasoort. De pasta wordt gemaakt van tarwemeelgries en water. Macaroni bevat geen eieren. Macaroni heeft in Nederland meestal de vorm van eleboogjes. Die vormpjes ontstaan door het deegwaar door een matrijs te persen, waarna de deegsliertjes door middel van een scheefgeplaatste ring worden afgeremd.
Pasta is een typisch Italiaans gerecht. Toch kent men daar de macaroni in de vorm van elleboogjes niet. Zij noemen een korte pastasoort “maccheroni”, maar die lijkt niet op de elleboogjes, maar op “penne”, een soort korte langwerpige pijpjespasta. Macaroni is een verbasterd woord van het Italiaanse “maccherone” en de meervoudsvorm daarvan “maccheroni”.
Amadea
12 jaar geleden
De vraag is niet correct.er bestaat ook rechte macaroni.aan de krommingen hecht saus beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
De rechte macaroni heet echter geen macaroni (maccheroni eigenlijk) maar 'penne'. Het is wel allemaal pasta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou als je de link volgt,zie je dat er ook rechte macaroni bestaat.ff zoeken in de afbeeldingen,maar ze staan er toch echt tussen.
Er bestaan meer dan driehonderd pastavormen, die allemaal hun eigen geschiedenis hebben, een verhaal dat het waard is om te vertellen. De vormen zijn in samenhang met de smaken en geuren van lokale ingrediënten ontstaan. De perfecte combinatie van de vorm en de ingrediënten van de saus zal een subliem gerecht opleveren.
De aard van de vorm heeft ook invloed op de absorbatie van de pasta in een gerecht. Zo is de fidele pasta voor klassieke spaghettibereiding de draadpasta, neem nu bijvoorbeeld hoorntjes, die hebben een ander absorptieproces dan de gladde slingers.
Hoe uitgeholder de pastasoorten zijn hoe beter ze sauzen zullen absorberen.
Klassieke getomateerde pastasauzen passen bij zowal alles pastavariëteiten.
Carbonara (spek) en pesto (basiliek,pijnboompit,parmezaanolijfolie,look,parmezaanmoes) zijn perfect voor lange en fijne deegwaren.
Puzzel ingrediënten (kleine stukjes) en roomsauzen zijn ideaal bij buisvormige en gevoegplooide (vlinders, schelpjes,…)
Dikke en holle pastasoorten zijn ideaal voor dikke sauzen (arrabiata (pikanter)

Er staan nog veel meer wetenswaardigheden in bijgaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is er al in een rechte vorm alleen wordt het dan 'penne' genoemd. Als je in Duitsland macaroni wilt kopen staat er de naam macaroni op de zak maar het ziet eruit als spaghetti. Lange staafjes maar in tegenstelling tot spaghetti zijn ze dan hol.

Maccheroni, zoals deze vorm pasta in Italië heet is maar één van de vele soorten pasta die er bestaan. In feite is pastadeeg allemaal hetzelfde deeg en wordt alleen in verschillende vormen gevouwen, gesneden, gevormd whatever.... Alleen de soorten die gekleurd zijn hebben een ander smaakje dan de gele normale soorten. De kleuren zijn verkregen door toevoeging van spinazie (groene pasta) tomaten (oranje pasta) inkt van de inktvis
(zwarte past) en ga zo maar door.
Bij ons in Nederland waren de vermicelli zowel als de macaronibuisjes wel zo'n beetje de eerste vormen waarmee wij bekend gemaakt werden met pasta.
Men kende hier vooral rijst en aardappels en reisde nog niet naar het buitenland.
Het is zelf zo dat nog veel mensen zelfs de andere soorten pasta allemaal macaroni noemen, omdat zij alle pasta zo zien. Kijk maar eens bij mijn bron hoeveel soorten pasta er zijn. Je hebt dus alle keus in vormen als je geen elleboogjes wilt. Ze smaken allemaal hetzelfde.
Alleen de bereidingwijze kan de smaak beïnvloeden of eraan geven.
amc