Bestaan er bruine basterdsuiker klontjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
jc54
12 jaar geleden
Als je bruine basterdsuiker lang genoeg een beetje vochtig laat staan, dan komen er vanzelf klontjes in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn keukenkast wel:)

Antwoorden (2)

Nee, basterdsuiker is niet in klontjes te koop. Er bestaan wel lichtbruine suikerklontjes, maar die zijn dan van rietsuiker gemaakt. Rietsuiker is, zoals het woord het zegt, gemaakt van suikerriet. Meestal is deze suiker licht bruin, in tegenstelling tot de witte bietsuiker die we kennen als kristalsuiker. De smaak is zo goed als hetzelfde.
Amadea
12 jaar geleden
Ze bestaan niet in de verkoop. Baterdsuiker is een typisch,
traditioneel Nederlands produkt. Het wordt verkregen door aan fijngekookte- of fijngemalen kristalsuiker een invertsuiker (mengsel van exact gelijke delen glucose en fructose) toe te voegen. Om het te kleuren wordt er verhitte suiker (karamel) aan toegevoegd. Zo krijg je witte, gele en bruine basterd. Ligt er dus aan hoeveel invertsuiker en caramel wordt toegevoegd, hoe meer, hoe donkerder.
Het is dus al een vochtige suikersoort en dat betekent dat je bij blootstelling aan zuurstof je zowiezo al harde suiker krijgt. Laat een zak maar eens open staan, je krijgt al na korte tijd één harde bonk suiker en die kan je dan ook in brokjes hakken. Zo heb je zelf een soort van suikerbrokjes gemaakt. Te koop zijn ze echter niet.
amc