Hoe kan het dat produkten in de vriezer zo lang goed blijven ?

in de vriezer soms weken,maanden soms jaren ,en in de koelkast 2a 3 dagen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Omdat alle processen die het veranderen stil legt door de koude...

Dat is in de natuur ook zo... Een mammoet is in Siberië gevonden vele duizenden jaren oud, ook geconserveerd door de koude...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daar gaan we weer :) Niet stilgelegd, maar vertraagd...
De meeste enzymen, dus ook die van schimmels en rottingsbacteriën, werken niet meer bij temperaturen onder de -20 graden. En zonder die enzymen gebeurt er niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
i.v.m non frost systeem.
Die zorgt dat de producten zo lang goed blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de temperatuur voor bacterieen te laag is om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ha! Om die dingen om zeep te helpen, moet je het heel wat kouder maken dan die min 20 van je vriezer!
Helaas worden bacterien in de direpvries niet gedood, wel wordt hun groei stilgelegd. Ook worden chemische reacties (waaronder enzymen) door de lage temperatuur sterk vertraagd.
In de koelkast wordt de groei van de meeste bacterien ook stilgelegd, echter sommige bacterien en schimmels kunnen nog wel -langzaam- groeien waardoor voedsel in de koelkast toch nog bederft.
Utrecht
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, zo is het. +1
De bacteriologische kiemgrens ligt voor 99,8% op minus 18 graden celsius.
De in het voedsel aanwezige bacteriën zullen zich dus niet vermeerderen als je je vriezer op minstens -18 hebt staan.
Kouder is dus niet nodig en ook niet verstandig, want behalve slecht voor het milieu is het ook slecht voor het produkt. Het ligt aan het produkt, maar bij extreme kou is er een reeel gevaar voor 'vriesbrand' waarbij het produkt uitdroogt en zijn smaak verliest. Bij vlees bv tast vriesbrand het vlees veel harder aan dan het vet in het vlees en het wordt dan een schier oneetbare prak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de bacterie deling (nagenoeg) stil word gelegd en hierdoor producten dus niet bederven of anders pas na een zeer lange periode.