Met de groeiende populariteit van de Japanse keuken, wordt ook bij ons meer en meer rauwe vis gegeten, in de vorm van sashimi (plakjes rauwe vis met groenteblaadjes of Daikonrammenas) of als ingrediënt van een sushi. Ook carpacchio van rauwe zalm, tonijn en andere vissoorten geniet van een groeiende populariteit.
Nochtans is enige voorzichtigheid geboden. Rauwe vis en rauwe schelp- en schaaldieren kunnen namelijk besmet zijn met ziekmakende bacteriën (zoals de listeriabacterie en de salmonellabacterie), virussen (zoals hepatitis A en B, rotavirus, Norwalkvirus) of met gevaarlijke parasieten (zoals de haringworm Anisakis).
Omwille van het mogelijke risico op besmetting met de listeriabacterie, worden rauwe vis, schaal- en schelpdieren en zeevruchten ten zeerste afgeraden voor jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met een verstoorde immuniteit (bv. HIV-patiënten) en ouderen.

Op rauw vlees kunnen bacteriën zitten. Bacteriën zijn hele kleine beestjes. Op rauw vlees zitten veel bacteriën en sommige daarvan kunnen je ziek maken. Door het eten van rauw vlees kun je bijvoorbeeld buikpijn of diarree krijgen. Of je kunt zelfs gaan overgeven.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

fremar geeft al een goed antwoord, maar het is eigenlijk heel eenvoudig:

Vlees hoeft niet altijd doorbakken te zijn: een rundertartaar of biefstuk hoeft ook niet door-en-door-gaar te zijn.
Een varkenslap of kipfilet wel.
Waarom dat verschil?
Kipfilet kan besmet zijn met de salmonellabacterie. Die wordt gedood bij die temperatuur.

Varkens zijn onrein. Waarom? Die eten hun eigen poep. Deze poep kan poepbacteriën en wormpjes bevatten. Wanneer jij dus dat vlees eet, heb je ook kans op besmetting en wormpjes. Verhitting voorkomt dit dus.

Vis heeft daar geen last van, net als runderen (die enkel gras eten).
12 jaar geleden
vanwege salmonella en lintwormgevaar. dat laatste eigenlijk niet meer door de sterk verbeterde hygiene de afgelopen eeuw.