Veel wintervoedsel veroorzaakt winderigheid, heeft dit een reden?

Kool, spruiten, bonen... allemaal 'krachtvoer' in de koude winter en allemaal veroorzaken ze winderigheid ... heeft dit nog een functie dan???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies; lekker warm onder het dekbed ;-)
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als je ze aansteekt, kun je je huis ermee verwarmen

Antwoorden (3)

Een reden kan zijn de hoeveelheid uien welke er aan toe-
gevoegd worden. Ze veroorzaken veel knetterij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kool- en boonsoorten veroorzaken bij veel mensen winderigheid, maar: het zijn groentes die lang te bewaren zijn, dus worden die van oudsher veel in de winter gegeten, als er geen sla meer is of soortgelijke groente.
De winderigheid heeft dus geen functie die zou verklaren waarom de groente in de winter wordt gegeten - er is geen link tussen die twee verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een antwoord waar ik wat aan heb. Dank je!
Mag ik soj en Hippo hier aanvullen? Het zg "wintervoedsel" veroorzaakt een verandering van de darmflora. De winterkost bevat vaak veel gasvormende Coliformes Esscheria. Dit betekent gasvorming. Bij een dieet met veel uien zal ook de gasvorming verminderen tot vrijwel normaal. Ook de geur verandert. Haché bevat doorgaans vlees, dit geeft rottingsbacteriën hun kans.
De normale flora van de stoelgang bestaat voornamelijk uit anaërobe kiemen. Per gram bevat de faeces 100 miljard van deze bacteriën (o.a. Bacteroïdes, Clostridium perfringens). De aërobe bacteriën maken slechts 0,1 % van de totale bacteriële populatie uit (E. coli, Enterobacter, Lactobacill. De terugkeer naar de eigen flora kost tijd. Het gebruik van yoghurt kan dit versnellen.