Waarom staat er op de verpakking altijd "verse eieren"?

Ik bedoel dat is toch normaal dat ze vers zijn, niemand gaat toch rotte eieren kopen, of oude eieren, of diepvrieseieren.
Hetzelfde met verse groenten, vers vlees...

Toegevoegd na 2 dagen:
Zou vers misschien willen zeggen, onbewerkt, zonder bewaarmiddelen?
Dan is het eerste antwoord wel juist denk ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Verse eieren wil zeggen dat ze niet bereid zijn...
Verse bonen ... Zijn onbereid , ingevroren zijn het diepvries bonen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk willen we geen oude of verrotte eieren, en de supermarkt wil die ook helemaal niet verkopen. Maar als de leverancier van de eieren "vers" op de verpakking zet, wil hij alleen maar accentueren dat de tijd tussen het leggen door de kip en het moment dat de eieren in de winkel liggen zo kort mogelijk is. Want dàt is vers!

Als het "vers" er niet opstaat, zijn de eieren nèt zo vers, want anders betaalt de tussenhandelaar of de kippenhouderij veel te veel huur voor de ruimte om al die eieren dagenlang op te slaan. Toch zal het best helpen, want als een consument in de supermarkt kan kiezen tussen eieren en verse eieren, dan kiest hij waarschijnlijk voor verse eieren. Zodra de concurrent ook verse eieren gaat verkopen, zal er op de andere verpakking vast "extra vers" komen te staan. Bij eieren is het dus inderdaad een beetje onzin.

Vers is een toverwoord, net zoals light, vernieuwd, verbeterd recept, nieuwe samenstelling, en koelvers klinkt helemaal fantastisch. Consumenten zijn daar gevoelig voor, of ze nou willen of niet. Koelverse sapjes zijn 3 keer zo duur als sap uit een pak. Ook daar wordt gesuggereerd, dat er achter in de winkel iemand sinaasappelen uit staat te persen.

Bij vers vlees en verse groenten slaat het wel ergens op. Groenten uit blik of glas noemen we niet "vers", en een supermarkt heeft een "versafdeling", voor het brood, kaas, en vleeswaren. Want je kunt ook diepvriesvlees, voorverpakte vleeswaren of kaas uit een pakje kopen. Dan noemen we het ook niet "vers". Zelfs bij melk slaat het ergens op. Op pakken halfvolle melk staat vaak verse of dagverse melk. Dat komt omdat er ook houdbare melk is. Die is prima, maar niet vers. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze op het moment dat ze de verpakking in gaan vers zijn en de stempel van die dag op de verpakking komt te staan. Zo kan men zien vanaf wanneer de eieren echt vers waren. Vanaf verpakken tot verkoop gaan vaak weer dagen voorbij en hoe meer je de eieren gebruikt vlak na de aangegeven datum, hoe verser.
Het is een soort garantie dat je niet te oude eieren zult eten, omdat je dit zelf zo in de gaten kan houden.
amc
12 jaar geleden
Ik denk dat ze met vers inderdaad onbereid bedoelen. Zo rond de paasdagen liggen er ook wel eens doosjes met al gekookte eieren in de winkel. Deze zijn dus niet meer vers zo van de kip maar zijn bewerkt voor ze de winkel in gaan.