Waarom worden kruidnoten tegenwoordig pepernoten genoemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke avatar, moest onwijs lachen

Het beste antwoord

Omdat veel mensen dan weten wat je bedoelt. Veel jonge kinderen kennen ook alleen kruidnoten en niet de echte pepernoten. Iemand begint ermee en mensen nemen het over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo simpel is het eigenlijk gewoon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja dat klinkt logich

Andere antwoorden (3)

Pepernoten en kruidnoten zijn niet dezelfde dingen.

Kruidnoten zijn de kleine harde donkerbruine 'koekjes'. Peprnoten zijn de taaie licht gekleurde deegblokjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat Pepernoten zo lekker bekt. Strikt culinair gezien zijn Pepernoten die taai-taai-achtige brokken waar je verschrikkelijk je tanden op breekt, en die er in de zak van Zwarte Piet beslist niet op vooruit gaan. Kruidnootjes zijn de kleine, harde speculaasballetjes die we allemaal zo goed kennen, en waar gemiddeld de smaakvoorkeur van de Nederlanders ligt.
In de volksmond zijn we echter die kruidnootjes pepernootjes gaan noemen, en mensen steken elkaar aan en zo groeit een woord los van zijn wellicht oorspronkelijke betekenis, om er gewoon een hele nieuwe bij te krijgen.
Zo zijn er ook nog steeds hele volksstammen mensen die een cavia een marmotje noemen, terwijl het verschil tussen die twee diersoorten er toch één van dag en nacht is. Toch snappen we allemaal dat wanneer iemand het over zijn marmotje heeft, hij aan zijn cavia refereert, en niet aan een bijna halve meter grote wilde eekhoornachtige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nogal verwarring wat nu kruidnoten en wat nu pepernoten zijn. Pepernoten zijn een beetje taai-taai-achtig. Kruidnoten zijn van die halve ronde (speculaas-achtige) koekjes.

Toegevoegd na 3 dagen:
Kruidnoten zijn bruin van kleur. Deze halve bolletjes, gemaakt van tarwebloem met speculaaskruiden. Pepernoten zijn taaie brokken, zonder vaste vorm gemaakt van roggebloem met een beetje anijs. Pepernoten worden gemaakt van hetzelfde deeg als de bekende taai-taai. Mocht dit niet duidelijk genoeg zijn, pepernoten zijn bovendien veel lichter van kleur dan kruidnoten.