Vanaf wanneer werden voedseladditieven echt veel gebruikt?

Ik weet dat de meeste voedseladditieven-wetten rond 1958 en verder kwamen, maar ik zou eigenlijk willen weten wanneer ze echt veel gebruikt werden, zoveel als nu? Als iemand een antwoord weet, kun je de bron er dan ook bijzetten?

Toegevoegd na 21 uur:
ps, het gaat hier om kunstmatige en synthetische Voedingsadditieven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vanaf de prehistorie waarmee het je meteen duidelijk zal zijn dat ik je een jaartal schuldig moet blijven. Zodra de mensheid in de prehistorie voedsel ging bewerken werden er stoffen toegevoegd. Zout vinden we nu een heel gewone en zelfs ongezonde stof maar in de oudheid was het goud waard omdat het voedsel een meerwaarde van betekenis gaf, door conservering, smaak- en consistentieverbetering. Overigens zijn er ook andere zouten dan natriumchloride mogelijk. Suiker werd mogelijk nog eerder gebruikt als toevoeging, hoewel ook daarvan de conserverende eigenschappen al heel lang uitgebuit worden. Later werd roken een veelgebruikte methode om vlees en vis te conserveren waardoor je rook een additief zou kunnen noemen. Maar ook kleurstoffen worden al sinds mensenheugenis gebruikt. Eerlijk gezegd denk ik dat er geen preciezer antwoord op jouw vraag te geven is als je die zo ruim bedoelt als je hem stelt.

Toegevoegd na 14 uur:
In de schrale naoorlogse jaren was voldoende basisvoedsel belangrijker dan kritiek op het gebruik van toevoegingen. Veel werd nog ambachtelijk bereid uit basisingrediënten, dus gewoon thuis. Daardoor duurde het tot eind vijftiger jaren voordat er een wet kwam op voedseltoevoegingen. Je kunt aan de hand van dat gegeven, het ontstaan van die wet, rustig aannemen dat er daarvoor veelvuldig gebruik werd gemaakt van al dan niet chemische toevoegingen. Begrijpelijk, want veel voedingsmiddelen, zoals worst, kunnen bijvoorbeeld niet zonder.

Toch mag je aannemen dat het gebruik van additieven pas een grote vlucht nam met de explosieve toename van de consumptie van industriële voedselproducten op basis van geraffineerde basisingrediënten in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Door raffinage verflauwen smaak en consistentie en uiterlijk wordt belangrijker dan smaak als koopprikkel. Daar helpen bij uitstek additieven een handje mee. Nog geen precies antwoord maar mogelijk dat je onderstaand artikel, automatisch vertaald, een paar aardige aanknopingspunten vindt. En ik zou zeker eens op Food-info van de universiteit van Wageningen kiiken. Hieronder de hoofdgroepen toevoegingen.

E100- E200 Kleurstoffen
E200- E300 Conserveermiddelen
E300- E400 Anti-oxidanten en voedingszuren
E500- E600 Additieven met verschillende functies
E600- E700 Smaakversterkers
E700- E800 Antibiotica
E900- E1000 Additieven met diverse functies
E1000– E1300 Diversen
E1400- E1500 Gemodificeerde zetmelen
E1500-1525 Kunstmatige smaakstoffen en oplosmiddelen voor aroma's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje!
Maar inderdaad heb ik de vraag te ruim gesteld. Ik bedoelde meer op synthetische en kunstmatige voedingsstoffen. Het gaat namelijk om de vraag of kinderen met adhd hier gevoelig voor zijn, en of de stijging van de diagnoses de afgelopen eeuw te maken heeft met de stijging van het gebruik van kunstmatige voedseladditieven. Bijvoorbeeld aspartaam.. Maar deze vraag lijkt me iets te moeilijk haha. Toch bedankt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit, want ik vind het best een interessante vraag. Maar dan nog is er geen eenduidig antwoord mogelijk, hoewel ik aan de hand van je uitbreiding wel een nadere poging gedaan heb. Maar daarmee heb ik wel het maximale aantal lettertekens bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt! ik kan er denk ik veel mee! En ik zal die site zeker ook bekijken.