In het witte volkoren brood van becel is dat echt volkoren en hetzelfde als bruinbrood?

In het witte volkoren brood van becel is dat echt volkoren en hetzelfde als bruinbrood? (en is het gezond?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk brood bedoel je precies? Ik kan bij Becel alleen Meergranen volkoren vinden, maar ik denk niet dat je die bedoelt?

Antwoorden (8)

Nee.
Je hebt wit brood, bruin brood, volkoren brood. Bij volkoren brood worden hele graankorrels gebruikt voor het meel (de term 'volkoren' is beschermd, volkoren brood moet een bepaald gehalte aan voedingsvezels hebben) bij bruin brood wordt gezeefd meel gebruikt, waardoor het brood minder voedzaam is. Bruin brood kan ook verkocht worden als 'meergranen'- dat is nog altijd geen volkoren, tenzij het volkoren meergranen is.
Wit brood is gemaakt van nog verder bewerkt meel.
Het 'nepwitte' brood is ook 'nepvolkoren' - het is witbrood waar voedingsvezels aan toegevoegd zijn. Dus ze zeven het er eerst uit, voegen er dan weer vezels aan toe, en vervolgens betaal je er extra voor. (Dit geldt ook voor het BlueBand witbrood met vezels.)
Becel heeft wel 'echt' volkoren brood, maar dan kun je net zo goed ander volkoren brood nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Hippo, het eruitzeven van vezels stamt uit de tijd van het malen met molenstenen. Tegenwoordig is het maalproces heel anders.
Die bruine vezels zijn overigens gemalen kaf. Om de graankorrel zit nog een extra laagje dat ook uit vezels bestaat, maar dan witte.
Het witte brood van becel bevat evenveel vezels als volkorenbrood. Het zijn alleen niet de grove bruine vezels.
Vezels zijn vooral belangrijk voor de 'afvoer', en dat doen die van becel prima.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Volkoren' houdt wel iets meer in dan vezels...
Reddie
12 jaar geleden
@Keesvi, zoals wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chroom, caroteen, lecithine, vitamine E (alfa en beta tocoferol), sporenelementen, meervoudig onverzadigde vetzuren. Ik ben niet volledig.
Nee het is niet gezond.., ze hebben alle vezels er uit gezeefd. En daarna stoppen ze vezels er weer bij...
En die vezels dat zijn houtvezels...
Het is dus erg misleidend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volkorenbrood is brood dat gebakken is uit meel dat uit de volle graankorrel gemalen is en daarna geen bewerking meer heeft ondergaan. Dat kun je van dat Becel brood bepaald niet zeggen. Graan waar een aantal stoffen uitgezeefd zijn, zoals de kiem, bevat per definitie minder stoffen dan gunstig is voor je gezondheid. Wat er later weer van toegevoegd wordt haalt het nooit bij het oorspronkelijke product.

Ik las jaren geleden een artikel dat de verdwazing en de vervreemding op voedselgebied erg goed weergeeft. 'Het misverstand voeding'. Om het te bewaren voor het nageslacht ben ik zo vrij geweest om het te kopiëren naar mijn weblog (absoluut niet commercieel), het enige stukje dat ik niet zelf geschreven heb. Zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Waarom haalt iets wat toegevoegd is het niet bij iets wat eruitgehaald is. Is u chemicus of zo?
Dit is schieten met losse flodders, zonder onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen chemicus maar gaat het bij gezonde voeding puur om chemie? Dat geloof ik niet. Voedselvolwaardigheid houdt iets meer in, naar mijn overtuiging. Geraffineerde voedselproducten zijn zo goed als per definitie armer aan voedingsstoffen, koolhydraten voorop. Er zijn belangrijke en soms essentiële voedseldelen uit verwijderd, die zich o.a. in de kiem van graankorrels bevinden. De stoffen die zich daarin bevinden worden als afslankproducten voor veel geld weer verkocht vanuit het supplementenvak. Daar zakt me de broek vanaf, beste Reddie. Ik denk dat het artikel waar ik naar verwijs een uitstekende onderbouwing is voor dat fysiologische verschijnsel maar ik respecteer ten volle dat jij het daar niet mee eens bent. Ik ben benieuwd naar je tegenargumenten
Reddie
12 jaar geleden
Vraagje. Waarom worden we steeds ouder terwijl we kennelijk steeds ongezonder leven. Autorijden, achter de computer zitten, witbrood eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekende afleidingsmanoeuvre 'change the subject'? :-) Mij best. Zullen we ons eerst eens afvragen of we wel ouder worden? Want ik geloof dat dat zwaar tegenvalt als we gaan extrapoleren. Allereerst is de kindersterfte in de afgelopen eeuw dramatisch afgenomen. Vervolgens neemt het aantal hoogbejaarden toe. Nou, die hebben een groot deel van hun leven sober geleefd op voedselproducten die nog niets met light, 0% vet en dergelijke onzin te maken hadden, terwijl het tweede kopje koffie en thee geen suiker bevatten. Alleen voor de zondag werd er een halfje wit aangeschaft. Computers zijn voor hun iets van jongere generaties. Die moeten nog maar zo oud zien te worden. Ik ben lang niet volledig maar ik geef je tenslotte in overweging dat oud niet synoniem is met gezond, hoewel jij en ik nog maar hoogbejaard moeten zien te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk nu pas naar je profiel en realiseer me dat je het geschetste soberbeeld, halfje wit, gekookt eitje op zondag etc. zelfs nog beter zou moet kennen dan ik. We hebben niet dezelfde achtergrond en dat hoeft ook niet. Die van mij is gezondheidszorg en ik pretendeer iets te weten van gezonde en ongezonde voeding. Ik heb me er in ieder geval nogal in verdiept. In welk opzicht zou dat haaks staan jouw expertise, chemie?
Nee, dat kan je niet vergelijken met volkorenbrood.
Heet het niet vloerkoren? Die heb ik ook eens bekeken in de supermarkt en wat las ik? Ingrediënten;
volkorentarwemeel, tarwegluten, water, roggemeel, moutextract, bakkersgist, plantaardige olie, water, roggemeel, tarwebloem, roggebloem, bakkersgist, zout, zuurdesem en dit wil alleen al zeggen dat niet duidelijk is hoeveel aandeel het volkorentarwemeel uitmaakt.
Het kan dus zomaar (en zeer waarschijnlijk) zijn, dat het volkorenmeel nog niet eens de helft uitmaakt van alle meel
ingrediënten.
Het mag dus ook geen volkorenbrood heten en daarom heet het ook vloerkoren. In de gauwigheid leest het als volkoren en daarmee worden mensen op het verkeerde been gezet. Gezond zal het best zijn, maar niet zo waardevol voor je gezondheid als echt volkorenbrood.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Becel heeft 'Meergranen volkoren': http://becel.nl/Consumer/Article.aspx?Path=Consumer/HealthyHeartLiving/BecelMeergranenBrood/Home
amc
12 jaar geleden
Ja, ik weet het, maar Robert119 vroeg specifiek naar het
volkoren witbrood van Becel en het meergranen volkoren is bruin.
Bij volkorenbrood laten ze alles erin zitten bij het maken van het brood. Alle gezonde dingen blijven erin zitten, dit maakt het erg gezond. Let wel dat niet ieder brood wat BRUIN is, volkoren is, bij ingrediënten moet als 1e ingrediënt staan: tarwevolkorenmeel.

Het BECEL brood haalt dus alles eruit, wat het een wit brood maakt. Er zijn verschillende soorten vezels:

Oplosbare vezels: deze vezels zijn vaak visceus (=stroperig), waardoor de voedselbrei de verteringssnelheid vertraagt. Een voorbeeld hiervan is pectine in appels. Doordat deze vezels water vasthouden zorgen zij voor een zachte ontlasting.

Niet-oplosbare vezels: verhogen door binding van water het volume van de maaginhoud en verkorten de doorgang van het spijsverteringsstelsel.

Fermenteerbare vezels: inuline en pectine zijn voorbeelden van fermenteerbare (=afbreekbare) vezels en kunnen in de dikke darm door bacteriën gefermenteerd worden.

Niet-fermenteerbare vezels: worden heel langzaam of niet gefermenteerd door bacteriën in de dikke darm. Ze komen vooral voor in tarwe zemelen en houden water vast, hetgeen het volume van de ontlasting vergroot. Deze vezels zorgen dat wij langer verzadigd zijn.

Maar BECEL brood bevat hier maar 1 van, het is dus beter dan NORMAAL witbrood, maar het beste is om het af te wisselen met echt volkorenbrood zodat je weet dat je alle vezels binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder in te gaan op al die uitstekende antwoorden op de vraag, laat je niet verlakken door de bruine kleur van veel bruinbrood. Het ontstaat maar al te vaak door toevoeging van gewone bruine ongeraffineerde glucosestroop, de bekende keukenstroop. Die kan tegen zwart aan zijn.
Geeft een prachtig donkerbruin "bruin" -brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Becel en Brinta hebben gezond écht volkorenbrood. Maar het brood waar jouw vraag over gaat is Blue Band Goede start. Volgens fabrikant Unilever heeft dit brood dezelfde smaak en hetzelfde uiterlijk als witbrood, maar alle goede bouwstoffen van volkorenbrood. Maar voedingshoogleraar Fred Brouns zegt dat die volkorenclaim onterecht is. Het is witbrood met toegevoegde voedingsvezels en vitamines, dus zeker een gezond brood. Het is echter géén volkorenbrood, dus de consument wordt misleid. In volkorenbrood zitten micronutriënten en die ontbreken in het Goede startbrood.
Amadea