Welke voedingsstof zou nicotine kunnen vervangen?

Stel je wilt stoppen met roken, wat kun je dan het beste eten om geen trek te hebben in een sigaret.

Weet jij het antwoord?

/2500

Fruit schijnt te helpen. Vette voeding en alcohol vermijden.

Het gaat vaak niet eens om de nicotine hé? Het doorbreken van de gewoonte is vele malen moeilijker dan het ontwennen van nicotine. Maar goed, dat is je vraag niet. Ik heb altijd geleerd dat je bij zware rokers (een pakje of meer per dag) nicotinesuppletie aan moet raden. Pleisters of kauwgom dus, om het stoppen gemakkelijker te maken. Voor de lichtere rokers heeft dat weinig tot geen meerwaarde. Er bestaat medicatie die de trek in roken kan verminderen, maar omdat die soms meer bijwerkingen hebben dan positieve werking, zouden die naar mijn bescheiden mening alleen ingezet moeten worden wanneer iemand al verschillende mislukte stoppogingen achter de rug heeft. Verder helpt het veel mensen om de eerste tijd iets te gebruiken dat ze in hun mond hebben of houden. Een vriendin van me heeft twee weken lang vooral veel lollys gegeten, anderen een nootjes of iets anders waar ze op kunnen kauwen. Let er wel op dat roken de eetlust remt, dus als je niet wilt aankomen tijdens het stoppen, zul je erop moeten toezien dat je niet aan elke lekkere trek toe gaat geven. Na twee tot drie dagen is het niet meer de nicotine die je mist, maar is het puur de gewoonte die roept. Als je dat wilt doorbreken, zul je vaak meer dingen in je leven moet veranderen dan alleen niet meer roken, maar ook dingen mijden of veranderen die je doen denken aan het roken, zoals een vast ochtendritueel, de asbakken in huis, of het rookhok op je werk.

Bij trek in sigaretten kun je het beste de volgende producten eten: - noten - overige zaden - vermijd geraffineerde koolhydraten - vitamine c tabletten of sinaasappels/mandarijnen - groene en rode fruit en groentes.

Bronnen:
http://healthwellness808.com/?p=1180

Microtabs zijn een andere vorm van nicotinetabletten. Ze zijn alleen verkrijgbaar van het merk Nicorette. Microtabs helpen ook goed bij het stoppen met roken, omdat ze nicotine vervangen. Ook hier vergt het echter wel dagelijkse inspanning en een goede toepassing. Voor wie? Microtabs zijn bedoeld voor rokers met nicotineafhankelijkheid. Voor het vaststellen van nicotineafhankelijkheid, kunt u een test doen op de website van Nicorette. Als u last heeft van angina pectoris, ernstige hartritmestoornissen, hoge bloeddruk of recent een hartinfarct of beroerte heeft gehad is dit hulpmiddel niet geschikt. Ook in vele andere gevallen kan het gebruik van microtabs afgeraden worden. U kunt uw huisarts raadplegen voor advies. Hoe te gebruiken? De microtablet moet onder de tong worden geplaatst, waar de tablet langzaam oplost in ongeveer 30 minuten. Hoe werkt het? De nicotine die uit de tablet vrijkomt, wordt voornamelijk opgenomen door het mondslijmvlies. Dosering en duur In het begin van de behandeling kunt u elke 1 tot 2 uur een tablet nemen. Meestal zijn 12 tabletten per dag wel genoeg. De dosis mag verhoogd worden tot 2 tabletten per keer, indien u een zware roker bent. Per dag mogen er echter niet meer dan 30 tabletten worden ingenomen. De behandelingsduur verschilt per persoon. De minimaal duur is vaak 2 à 3 maanden, waarna de behandeling kan worden afgebouwd. U kunt stoppen met de behandeling zodra u uw dosis teruggebracht heeft tot 1 tot 2 tabletten per dag. Mogelijke bijwerkingen Irritatie in de mond of keel, duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, een akelig gevoel in de maag, de hik, een branderig gevoel in de mond, droge mond of slapeloosheid. Verkrijgbaar Ook microtabs zijn gewoon verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Toegevoegd na 50 seconden: http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=hidubDsHnHUVOJIcBjBD

Als je echt wil stoppen met roken dan lukt dat zonder pleisters, kauwgom en dingen in je mond. De mensen die al 4 keer gestopt zijn met roken willen niet echt stoppen. Dit hebben ex rokers en nog rokende mensen mij verteld.

ik ben al verschillende keren gestopt maar het beste hielp strong mentehol

Nicotine is geen voedingsstof, maar een drug. Dat je 'trek' hebt in een sigaret zijn je hersenen, die aangeven dat het monstertje nicotine gevoed wenst te worden (zo noemt Allen Carr het - zijn boek over stoppen met roken is wat dit betreft echt een aanrader, want je gaat beter snappen hoe je sigarettenverslaving werkt) Wat het beste werkt is je gewoontes zoveel mogelijk doorbreken : rook je altijd bij het telefoneren, klem dan je telefoon onder je kin en doe intussen de afwas of geef je planten water - dat soort dingen. Na een kwartiertje zakt de 'trek' dan af, tot de volgende 'aanval' van het nicotinemonstertje. Na 3 dagen is de nicotine uit je lichaam verdwenen, en zit het dus nog zo'n 3 weken 'tussen je oren', maar als je echt gemotiveerd bent, heb je het afkicken dan achter de rug, en ben je blije niet-roker : hij zegt zelfs, dat je vanaf moment 1 al niet-roker bent, als je de juiste instelling hebt bij het stoppen... Ik zou wat suikervrije kauwgom inslaan voor de eerste tijd, maar verder gewoon gezond eten : dat je niet meer verslaafd bent aan nicotine geeft je lichaam sowieso een gezondheidskuur!!!

als je stopt met roken kun je 2-3 weken last krijgen van nicotine-onthoudingsverschijnselen. Dit kun je met voeding niet opvangen. Wel met nicotinepleisters of -kauwgom. Dit is zonder recept verkrijgbaar.

Alle leden van de nachtschadefamilie, maar je zult al snel merken dat de hele dag tomaten, aardappels, komkommers, courgettes en paprika's eten je trek in een sigaret niet zal verminderen. Het is ook vaan niet eens zozeer de nicotinebehoefte die stoppen moeilijk maakt (en dat is met een pleistertje, kauwgommetje, Snus of e-sigaret nog wel eenvoudig aan te vullen) maar het doorbreken van de gewoonte, het automatisme, de routine en het ritueel. Daar een (tijdelijke) vervanging voor zoeken werkt vaak sneller en beter. De nicotineverslaving in stand houden heeft geen enkel nut (kost alleen maar veel geld, en je kunt levenslang aan die middelen verslaafd blijven) want die is met een week of twee wel achter de rug. Snoepen is een slechte vervanger voor roken, zelfs als je alleen maar gezond snoept. Probeer liever of je andere bezigheden (voor je handen) kunt vinden om het 'trekmoment' voorbij te laten gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100