Waarom zit ketchup in lange smalle flessen en mosterd en mayo in een pot?

Ik heb nooit ketchup in een pot gezien, wat is de rede daarvan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ketchup droogt heel snel uit, en wordt dan een kleffig goedje (dat weet ik omdat ik af en toe de afwas uitstel..). Daarnaast is ketchup ook minder dik dan mosterd en mayo. In een fles droogt het minder snel uit, en kun je makkelijker doseren (zonder dat je je lepel op de bodem van de pot kunt gaan terugzoeken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij ons in de koelkast zit mayo in een fles hoor! (knijpfles)
Mosterd werkt niet in een fles, dat krijg je er bijna niet uit, omdat het teveel aan de wand van de fles blijft plakken!
'Mosterd is er wel in tubes trouwens.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ik hoor net heel toevallig dat mosterd er ook in een knijpfles is! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen denken dat de fabrikant hier zelf voor heeft gekozen.

Mosterd en Mayo zitten tegenwoordig ook in plastic flessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
ja duh, tuurlijk heeft de fabrikant dit zo gekozen. Niet de boer die de tomaten levert.
Als je ketchup langere tijd laat staan zakken de vaste bestanddelen naar beneden en komt de azijn boven. Een smalle fles schud de boel veel makkelijker door elkaar dan een brede pot. Bij mosterd zie je dat effect ook, soms ligt er bovenin de pot een soort plasje. Waarom dat wel in een pot verkocht wordt weet ik niet.
paulus811
14 jaar geleden
Ketchup is meestal erg dun, waardoor een pot onhandig is, omdat je dat dan met een lepel eruit moet halen enz. enz. een knijpfles is ook makkelijker doseren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het over Heinz hebt denk ik dat het is omdat ze gewoon graag aan tradities vasthouden. Toen Heinz ketchup werd opgericht is de ketchup expres in een glazen fles gestopt zodat iedereen kon zien hoe mooi, vers en natuurlijk de ketchup was die erin zat. Je kon het ook in de afgelopen jaren zien: nadat ze waren overgestapt op een plastic knijpfles grijpen ze toch weer terug naar het flesmodel (maar dan van plastic). Ketchup is er trouwens ook in tubes

Toegevoegd na 38 seconden:
maar ik denk dus dat het vooral marketing is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vloeibaarheid. Mayonaise is te dik om uit een glazen fles te kunnen lopen (al zie je wel knijpflessen en die werken uitstekend), en ketchup is te dun om in een pot te doen (dat wordt een knoeizooi !)
Gewoon puur praktisch dus.