Soms weet ik het even niet meer hoor: wat is nu groenten en wat is fruit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat is groente, wat is fruit?
Lieve congoleo, het maakt niet uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het even niet meer weet brengt Wikipedia uitkomst:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_groente_en_fruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia is leuk maar ik lig me hier rot te vervelen en zie dan die tomaat naar me staren en denk: wie ben jij ook alweer??
:-) @Cryofiel.. Leuk en lief!

Het beste antwoord

Groente is een eetbaar plantendeel. Er zijn verschillende soorten groenten:
• Bladgroenten: spinazie, andijvie, kropsla
• Stengelgroenten, bleekselderij, prei, asperges
• Wortel en knolgewassen: wortelen, bieten, radijs
• Koolsoorten; bloemkool, broccoli, boerenkool
• Peulvruchten; doperwtjes, sperziebonen
• Vruchtgroenten; tomaten, paprika, komkommer
Groenten zijn lang niet altijd groen. Ze kunnen verschillende kleuren hebben. Bij de
vruchtgroenten, maar ook bij de bladgroenten komen veel verschillende kleuren voor. Denk
aan rode kool, wortelen, paprika. Veel groenten zijn pas eetbaar na verhitting.
Hoe zit het met aardappelen en peulvruchten?
Aardappelen en gedroogde peulvruchten (witte en bruine bonen, kapucijners) worden in de
Schijf van Vijf niet tot de groenten gerekend. Deze horen bij de koolhydraatrijke producten,
zoals rijst, brood en pasta. In veel andere landen worden aardappelen en peulvruchten wel
tot de groenten gerekend. Champignons horen ook niet tot de groenten; dit zijn
paddestoelen.
Wat is fruit?
Fruit is het eetbare deel van een zaadplant. Tomaten en komkommers zijn dan eigenlijk
vruchten, maar worden toch meestal tot de groenten gerekend. De naam
‘fruit’ is afgeleid van het Latijnse woord ‘fructus’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

O.a:
http://www.goeievraag.nl/vraag/bepaalt-groente-fruit.3074

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-groenten-fruit.18834
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groenten eet je tegelijk met avond eten bv.. Denk aan (komkommes, sla, paprika enz)
En fruit eet je na het avond eten bv (appel, peer, banaan)
Snap je een beetje

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovenste plaatje groenten.
Onderste plaatje fruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke uitleg Babyfaced..je maakt me aan het lachen hier in het ziekenhuis en dat was ff nodig..dank! En een plusje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik appel door mijn avondeten doe, bijv appelmoes is het groente?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja.
Deze vraag bestaat al: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-groenten-fruit.18834