Waarom wordt er beschuit met muisjes gegeten bij een geboorte?

Mijn vriend vroeg het zich af, en ik vond het een typische Goeie Vraag.

Wie heeft dit bedacht, en waar slaat het eigenlijk op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Al in de Middeleeuwen werd er op lekkers getrakteerd als een kindje geboren was. Vaak kregen de buurtkinderen brood met suiker en suikerbollen om te laten zien dat er een zoet kindje geboren was. Beschuit werd alleen bij feestelijkheden gegeten en was meer iets voor de rijkeren.
Sinds 1860 zijn de bekende muisjes in productie. De muisjes zijn anijszaadjes met suiker eromheen. Aan anijs werden geneeskrachtige eigenschappen toegedicht, zo zou het de melkproductie op gang helpen komen en de baarmoeder verkleinen. Vrouwen kregen al vanaf de zeventiende eeuw een anijsdrankje na de bevalling om vanwege deze eigenschappen.
De naam muisjes zou ontstaan kunnen zijn door de vorm van de lekkernij. De gesuikerde anijszaadjes lijken enigszins op muisjes. Dit komt door het staartje van het anijszaadje. Ook kan het zijn dat de muisjes gezien worden als vruchtbaarheidssymbool. Muizen zijn zeer vruchtbare dieren.
Bronnen:
AWM