Wat is het meest gegeten gerecht ter wereld?

Pizza's, Pasta's Curry's en Patat en Hamburgers worden over de hele wereld in elk land wel gegeten, Maar wat is het populairste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Het meest gegeten eten ter wereld is nog steeds : witte rijst. Met niks. Gewoon gekookt. En als je geluk hebt, geserveerd met wat groente.

'Populair' is wellicht niet het beste woord, maar helaas heeft het merendeel van de mensen op deze aarde het niet zo voor het uitkiezen als wij. Waarbij de door jou genoemde gerechten overigens niet altijd de meest verstandige keuze zijn, maar dat terzijde.

Toegevoegd na 2 minuten:
"De gemiddelde rijstconsumptie ligt wereldwijd op 56 kilogram per hoofd per jaar, waarvan het zwaartepunt duidelijk in de niet-ontwikkelde landen"

Dat lijkt me wel een aardige hoeveelheid, aangezien we in het westen beduidend minder rijst eten dan dat......terwijl we grotere porties weghappen.

Toegevoegd na 6 minuten:
(Vergelijk : de aardappelconsumptie - inclusief patat - ter wereld ligt in Nederland dan wel op 85 kg/jaar , maar voor de gemiddelde wereld is dat maar tussen de 13 en de 30)
(2e bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gebakken rijst.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Logisch redeneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet -_- ik denk dat russen, amerikanen ofzo echt geen rijst eten lol azië is een ander verhaal miss in azië maar niet wereldwijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, in Europa wordt ook HEEL wat rijst geconsumeerd hoor, zowel op oosterse als op oosteuropese of italiaanse wijze. Om maar niet te spreken van allerlei producten die weer met rijst gemaakt worden.
Sterker nog, europeanen en amerikanen eten heel wat meer rijst, dan aziaten aardappelen eten. En daar zijn er heel wat meer van, van die aziaten. Vergeet ook Afrika niet.
Amadea
12 jaar geleden
@Jamescce: Vergeet je dan misschien dat er overal ter wereld Chinese en Indiase restaurants te vinden zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het raar als ik gebakken heel vreemd vind staan bij rijst? Ik zou zeggen dat je rijst normaliter kookt. Of is mijn definitie van bakken onjuist. Rijst lijkt me ook de logische winnaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook gebakken rijst / fried rice oftewel nassi goreng wordt inerdaad eerst gekookt, daarna pas - met andere ingredienten - gebakken. Het is zeker niet het meest gegeten gerecht ter wereld. Maar je moet het denk ik ook niet echt in een gerecht zoeken.
Amadea
12 jaar geleden
Maar Marleen, de vraag is nou juist welk gerécht het meest gegeten wordt. Iets waar rijst in zit is niet de naam van een gerecht. Gebakken rijst echter wél: nasi goreng!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom heb ik ook nadrukkelijk gezegd "witte rijst". Meer is het voor veel mensen namelijk niet, en waar het WEL een completere maaltijd is, is die weer zo verschillend dat je het niet meer één gerecht kunt noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de meeste mensen rijst koken,
iets waar rijst bij zit in ieder geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappel, de meest gegeten groente te wereld
Een aardappel (Solanom tuberosum) is een knolgewas die behoort tot de nachtschadefamilie. Deze knol behoort tot één van de meest gegeten groenten van de wereld. Alleen in Nederland al wordt er per jaar 7 miljoen ton geoogst...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijst, graan en mais is het meest gegeten voedsel ter wereld.
De banaan is na rijst, graan en mais het meest gegeten voedsel ter wereld.

Toegevoegd na 1 minuut:
De bakbanaan, die meer zetmeel bevat, is in menig tropisch land basisvoedsel, zoals de aardappel dat is in West-Europa. Er zijn meer overeenkomsten tussen de aardappel en (bak-)banaan: je kunt beiden bakken en koken of frituren.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.leontien.nl/artikel/1190/leontiennl/eten_en_drinken/hoe_gezond_zijn_bananen.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ooit een enquête gehouden in een onderzoek naar het populairste gerecht wereldwijd. Van de zestienduizend mensen uit zeventien verschillende landen
verkoos 9 % pasta, zo'n 6 % heeft liever vlees en 5 % kiest voor rijst of kip. Nationale gerechten doen het zoals verwacht goed in eigen land. Zoals verwacht staat Italié
bovenaan met 26 kg. pasta per inwoner per jaar. Op de 2de plaats staat Venezuela met jaarlijks gem. 12 kg. per persoon, 3de is tunesië, gevolgd door Griekenland en Zwitserland. Helaas stond Nederland er niet bij, maar ook hier scoort pasta erg goed. Bij de Chinese restaurants is mie bijna net zo populair als rijst en wij eten ook erg graag Italiaanse pastagerechten. Pasta is dus ook hier erg populair en ik denk dat dit hier meer gegeten wordt dan rijst.
amc