Wie kent een alternatief voor yoghurt als saus?????

Beste mensen,

eerst en vooral een goeie avond...

Onlangs werd bij mij de diagnose vastgesteld dat ik chronische bronchitis heb, dus ook kleverig slijm in mijn keelholte.

Kuchen, hoesten of spuwen helpt niet, ik kreeg medicatie die ik moet nemen maar ik zoek vooral een alternatief voor yoghurt.

Als ik yoghurt of eender welk zuivel producten eet of drink dan heb ik meer slijm in mijn keel.

Ik zoek een saus die ik bij mijn rijst en in klein gesneden stukjes kip (of vlees) kan doen. Ik at mijn maaltijd altijd met yoghurt en verschillende specerijen maar ik wil in het vervolg yoghurt vermijden en een alternatief vinden... Misschien kunnen jullie me wel enige tips of adviezen geven wat ik bij mijn rest en dergelijke kan doen als saus?

Fastfood (Frieten)saus eet ik ook niet (zoals ketchup, mayonaise, americain, anadoulse, enzovoort...)

Is er iemand die een saus kent met zo weinig mogelijk vet en suikers? En die tevens lekker smaakt (bij rijst)?

Hopelijk krijg ik hier een aantal nuttige tips hoor

Dank bij voorbaal
en veel liefs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Ik weet niet precies wat je problemen veroorzaakt, maar je zou eens sojayoghurt kunnen proberen. Ik weet dat er ook zoiets bestaat als rijstmelk, maar of daar ook yoghurt van gemaakt kan worden, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kokosmelk is een aanrader voor rijstgerechten met kip e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar je leest toch mijn tekst hoop ik????? Ik mag geen zuivel meer eten, ik moet het vermijden :|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kokosmelk is geen zuivel, het is gewoon gepureerde kokos met kokoswater. De term melk wordt tegenwoordig voor allerlei producten gebruikt die wit en vloeibaar zijn (ook bij cosmeticaproducten als bodymilk), maar dat wil niet zeggen dat het dus echte melk is, en dat als je geen echte melk kan drinken, je dan al die andere soorten ook niet kan drinken.
Wat ikzelf altijd erg lekker vind bij is een woksaus: die is in diverse smaken te koop in flesjes bij de supermarkt. (o.a. Em-Te en AH en bevat weinig vetten etc.) Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sweet chilisaus is ook erg lekker en je kan eens naar ketjap kijken. Die heb je zowel in zoete als zoute variant.
Je zou ook eens bij de chutneys kunnen kijken. Die zijn op fruit en groentebasis.
Soms heb je ook bij de aldi en lidl zoetzure en mango sausen tijdens de aziatische weken.

Een zelfgemaakt favoriet bij ons is de perziksaus:
2 halve perzikken uit blik
zout en peper naar smaak
provencaalse kruiden

Perzikken pureren en dan opwarmen en kruiden naar smaak. Erg lekker bij kip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chicken Tonight, is in drie smaken verkrijgbaar bij de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijst met kip/kerriesaus is heerlijk;

Snijd de kipfilet in blokjes,doe er wat azijn bij, roer door en laat even intrekken.

Fruit in een pan 1 tomaat in blokjes en 1 gesnipperde ui aan met uitgeperste knoflook en evtl. 1 gesnipperd pepertje. Voeg evtl. een stukje trassie toe en laat het oplossen.

Kip laten uitlekken, droog deppen en in dezelfde pan bakken.
Doe er 2 eetl. kerrie en ½ l. kippenbouillon bij, evtl. nog een beetje water zodat de kip bijna onder staat.
Deksel op de pan en op laag vuur ½ uurtje laten pruttelen.
Hij wordt zo lekker mals.
Haal de deksel v.d. pan en zet het vuur wat hoger zodat het water verdampen kan.
Proef of er wat suiker/zoetstof bij moet met evtl een stukje van een bouillonblokje. De saus met wat maizena binden.
zo heb je een heel mager gerecht (kcal 190, 5 g. vet) dat je toch lekker wat romiger kan maken met een beetje slanke room.
amc