Kun je een salade met vis nog eten als hij 1 dag over de datum is?

Ik heb nog een maaltijd salade met garnalen en pasta. Gisteren was de uiterlijke datum dat hij opgegeten moest worden. Kan ik hem nog eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

het kán wel maar zou het zelf niet doen (kom uit de horeca, dus alles wat over datum is gaat weg, zo doe ik het thuis ook)

het zal binnen 1 dag niet bederven, maar omdat het om vis gaat met andere producten zou ik er wel mee oppassen.

als je het op de juiste manier hebt bewaard (gelijk in de koeling na aankoop, geen uren op tafel heeft gestaan etc) is het niet verkeer om te testen of het nog wel fris ruikt.

overigens wil de datum niet altijd zeggen dat een product niet meer goed is. het kan bv ook verkleuren, minder goed smaken, de voedingswaarde terug doen brengen, invloed hebben op de kleur, etc als de datum is verstreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik zou het met vis niet durfen. Ik raad je aan om het gewoon weg te gooien. Ten zij je de hele avond op de wc wilt blijven hangen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Durfen moet natuurlijk durven zijn :$
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de salade goed koel bewaard is, is hij na de gegeven datum nog wel een paar dagen eetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 kom uit de horeca en gebruik zelf ook geen dingen meer die over de datum zijn. ook niet als ze nog helemaal goed ruiken en er goed uit zien (al weet ik dat het nog kan doe ik het niet, het zit erin gebakken waarschijnlijk) beter te voorzichtig dan een keer te onvoorzichtig denk ik maar. :)
Dat zal nog wel gaan. Meestal is is men aan de voorzichtige kant met die datum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 meestal wel ja, maar je wil niet weten wat ze rond de kerst doen met de datum (ruim inslaan en wat niet op gaat kan dan in ieder geval nog een tijdje mee als de datum wel wat ruimer genomen is) bij producten met vis zal men voorzichtiger zijn, maar durf er zelf niet op te bouwen dat ik er nog 1 of 2 dagen bij op kan drukken en er vanuit te gaan dat het nog wel te huffelen is. :)
ERG afhankelijk waar de salade geweest is de afgelopen dagen. Goed gekoeld? Dan zou ik het wagen. Te lang niet gekoeld en ik zou m weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik 't doen. Maar let op: dit is op eigen risico.
Persoonlijk ben ik wel gewent aan een beetje vervuiling links en rechts dus maak ik me niet zo'n zorgen. Dat kan voor jou heel anders uitpakken.
Ik zou het ook gewoon proberen hoor, het wil heus niet zeggen dat het direct bedorven is als het 1 dag over de datum is. als je het goed gekoeld hebt bewaard denk ik dat je het best kunt eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee redenen waarom iets niet meer gegeten kan of moet worden. De eerste is dat er teveel bacterien of schimmels op gegroeid zijn (die overigens niet schadelijk hoeven te zin, maar eventueel de smaak verpesten). De tweede is dat het produkt aan het ontbinden is (als een lijk).
Volgens mij is bij zeevruchten meestal het tweede aan de hand. Fabrikanten zetten vaak een uiterste datum tot wanneer ze de smaak kunnen garanderen.
Off je het kunt eten bepaal je zelf. Ruik en eventueel proef. Als het niet meer lekker ruikt of smaakt, eet je het niet. Deze benadering heeft mij nog nooit ziek gemaakt. Zelfs niet met sommige produkten een paar jaar over de uiterste verkoopdatum (azijn, ketchup, ketjap, bier, ... )
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook mijn benadering, Reddie. Gebruik gewoon je zintuigen en je nuchtere verstand. Overigens gaan sommige voedingsproducten, zoals ketjap er alleen maar op vooruit als ze wat verder kunnen rijpen/fermenteren. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Gebruik je zintuigen. Als je denkt dat deze nog goed is kan het waarschijnlijk geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Helemaal goed. Fabrikanten dekken zich in met datums en soms kan je nog wel tot dagen na het verstrijken ervan eten. Soms is ook het tegenovergestelde aan de orde. Dat de datum goed is maar het product om welke reden dan ook niet. In het geval van de vraagsteller zijn de garnalen al een keer gekookt, wat het risico op gevaar al behoorlijk beperkt. Met rauwe garnalen dus wel voorzichtiger met eventuele datums. Dus gewoon ruiken , en wellicht al iets proeven. + van mij.
Weet niet of je een kat heb,
zo ja, zet de kat een hapje voor, als het niet meer te eten is, laat een kat het gelijk staan!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten trekken hun neus al op voor verse garnalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo doe ik het bij twijfel ook, klein stukje aan de kat geven. katten ruiken veel beter of het nog te eten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van mij eten geen vis, dus al zou het vers zijn moeten ze het nog niet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen dat is een misvatting. Katten eten [meestal] niet waar zijzelf niet tegen kunnen. Dat zegt niets over geschiktheid voor mensen. Denk maar aan het schoonmaak ritueel dat ze er op nahouden... :/
de datum die er op staat is de verkopersdatum. daarna is het nog ongeveer nog 3 dagen goed. als je het goed gekoeld hebt.

maar met de vis zou ik het niet weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Knap als ze van te voren al weten wanneer ze iets gaan verkopen. Of heb ik iets gemist ...dat dat stempel er tegenwoordig bij de kassa bij gezet word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook erg grappig dat ik hem dan altijd in de koelkast heb liggen voor de verkoop datum... ;-)
Nee niet doen. Een rauw product met vis is erg bederfelijk. Speciaal als dat nog eens industrieel of ambachtelijk bewerkt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort professioneel bereidde salades wordt houdbaar gemaakt met bv. benzoezuur, mits koel bewaard en ongeopend en geen afwijking in geur / smaak moet het wel kunnen.

Betreft het zelfgemaakte salade waaraan dus geen conserveringsmiddelen zijn toegevoegd , zou ik niet uitproberen, helaas trekken vlees en vis in niet geconserveerde toestand zeer pathogene bacteriën aan die zich snel kunnen vermenigvuldigen, sommige van die bacterien delen zich iedere 9 minuten bij kamertemperatuur.

Ook na koken oid kan het schadelijk zijn , de S.Aureus produceert een hittebestendig toxine , welke je maag en darmwerkingen bezorgt die jou beschermen tegen verdere opname van giftige stoffen maar je hondsziek maken en dat soms a binnen een kwartier na het eten.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan nog.
Vaak is de uiterlijke datum die op de verpakking staat de uiterlijke datum van verkoop maar daarom niet de uiterlijke datum van consumptie.

Indien de verpakking reeds open was dan zou ik het niet meer opeten omdat er dan lucht in gezelschap van 'treiterende' bacteriën in de verpakking zit en die bevorderen het bederf, maar als de verpakking nog gesloten is dan kan het best.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee dit is al te laat maar het is maar de minimale datum dat je kan eten daarna is dus nog wel te eten,,me eieren zijn altijd een week over de datum omdat ik ze nooit eet haha