Is rauwkost salade van de supermarkt gezond?

Hallo,

Is rauwkost salade van de supermarkt gezond?
Of is het zo misleidend als een broodje gezond?
(Wat dus niet zo gezond bleek te zijn).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Met verse rauwkost is niets mis maar gebruik je neus. Komt er een compostlucht uit de verpakking dan is er geen sprake meer van vers. Harde plantendelen, zoals van wortels en selderij gaan wel wat langer mee dan bladgroente en om diezelfde reden zie je dat die vaker al aangemaakt zijn met dressing of iets dergelijks. Bij bladgroente wordt die gewoonlijk apart bijgeleverd, evenals andere toevoegingen zoals kaas en croutons. Daardoor heb je zelf in de hand hoeveel je ervan toevoegt. Overigens verbetert wat olie de opname van bepaalde vitamines en anti-oxidanten uit de rauwkost maar een vinaigrette of dressing kun je makkelijk zelf maken. Dan zit er ook geen suiker door je sla, als je dat niet belieft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als die salade uit echt alleen maar fijngesneden groenten en eventueel wat fruit bestaat, dan is die echt wel gezond. Alleen als er slasaus, slaolie of mayonaise bij gedaan wordt, en zout en smaakmakers, is het minder gezond.
Amadea
12 jaar geleden
Het enige aan voorgesneden groente wat iets slechter is dat het minder lang mee gaat omdat het aan alle kanten is besneden en zo wat normaal dicht en beschermd is nu open en bloot ligt en dus ook eerder bederft. Om dit effect een beetje af te vangen zit er in die zakjes voorgesneden groente ook een conserverend gas.

Maar je hebt natuurlijk ook zo'n pakketjes waar een lading vette drap bij zit maar ik geloof niet dat je die bedoeld of wel? Daarbij krijg je hetzelfde als bij die salades van de "Mc Drek" dat zo'n salade meer calorieën bevat dan een hamburger vanwege de lading sous die erbij zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, Raico, een rauwkostsalade van de supermarkt is gezond, zeker als hij erg vers is. Dat is altijd beter dan rauwe groenten, die je al een poosje thuis hebt liggen. Daar komt nog bij, dat de salade voor de supermarkt super hygiënisch en snel met erg scherpe messen wordt bereid, waardoor het verlies van vitamines tot een minimum beperkt wordt. Het ligt er dan nog wel aan, hoe jij zelf die salade gaat aanmaken, maar daarvoor maakt het niets meer uit of hij van de supermarkt komt of dat je de groente zelf gesneden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Bijna) alle groenten zijn gezond, zolang je het maar met mate en genoeg diversiteit eet. Het is gezonder om groente uit je eigen groentetuin te eten dan uit de supermarkt. Je kunt dan namelijk nagaan of er veel, weinig tot geen bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Echter groente uit de supermarkt voldoet aan hoge kwaliteitseisen en kan je dus gewoon bestempelen als gezond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groenten met mate eten...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee bedoel ik dat het beter is om veel verschillende kleine porties groenten te eten, dan in één keer een grote hoeveelheid van een bepaalde groente te eten.