Waarom laten goede doelen niet vaak zien wat ze met het geld doen die ze binnen krijgen?

Bijvoorbeeld gisteren zag ik een documentaire over Somalië er is al zo veel geld gestort waarom lopen die dan er nog zo bij? ze hadden met die geld toch al opvanghuizen kunnen maken ? of een gebouw kopen om ze er in te laten wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak heeft dat niet alleen met de fondsenwervende organisatie hier te maken. Het is in veel landen ook moeilijk om van overheden toestemming te krijgen om een gebouw te plaatsen of een ander gebouw voor dergelijke doeleinden te gebruiken.
Verder is het alleen maar neerzetten van een gebouw niet echt 'helpen'. Ja, ze hebben en dak boven hun hoofd maar daarmee hebben ze nog geen eten of werk of andere voorzieningen.
Als je werkelijk wilt zien wat er met je geld gebeurd dan moet je eens de jaarverslagen van organisaties opvragen, daar horen resultaten in opgenomen te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat ze meestal niet veel % van de binnen gekomen euro ook echt voor de slachtoffers gebruiken .
hoge salarissen van de directeurs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt zo'n stereotiep beeld. Dat is bij sommigen zo maar lang niet bij allemaal!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil je graag een goed doel steunen, dan moet je het geven aan een doel, of aan een groep mensen waarvan je zeker weet dat ze goed met het geld omgaan.
Mijn buurvrouw bv, heeft ieder jaar een paar kinderen op vakantie van een arm land. Ze geeft die familie van die kinderen dan spulletjes mee zoals kleren, ook voor de ouders. Wij steunen hen daar ook in. Dan weet ik tenminste dat het goed gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Twigg. En zoals ik eerder vandaag al ergens in een antwoord gezegd heb, ook kleinere organisaties zoals bv Wilde Ganzen zorgen dat het geld op een plek terecht komt en niet blijft hangen. Noodhulp is nodig maar dergelijke organisaties zorgen voor meer structurele hulp waardoor mensen zich ook op langere termijn zullen kunnen redden.
het antwoord op je vraag is kostprijs...

Alles in de commerciële wereld anno 2012 heeft een kostprijs of dat nou hun eigen loonstrookje is of de mensen die er heen gaan. 20% van al het geld wat er overal wordt gedoneerd komt aan bij de juiste mensen...

Wat gaat het goed met de mensen... tja de gene die zelf niet een halve dag kwijt zijn om water te halen.

Anno 2012 gaat de mens hun hart gebruiken als kompas.
Dus we gaan het zien.

groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nu wel heel fijn alle goede doelen over 1 kam aan het scheren. Niet bij allemaal blijft er zoveel aan de strijkstok hangen. Tegenwoordig moeten directeuren zich ook houden aan bepaalde normen en alle organisaties zijn vastgelegd aan regels door controlerende instanties, je hebt marges waar je onder moet blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RoadR. 2012 zal het jaar worden waarin iedereen gaat zien hoe verrot de wereld is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de hele wereld is verrot, delen ervan maar ik blijf geloven dat er ook goede mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zeker goede mensen, heel veel zelfs. Maar de mensen met macht en geld zijn vaak veel zelfzuchtiger dan vele denken.
Kijk bijvoorbeeld naar de politiek, een groter Europa wordt door heel veel burgers gemeden. De politiek weet dit (zie het referendum van een Europese grondwet een paat jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een paar jaar terug).
Maar voor eigenbelang,zoals goed betaalde baantjes. Wordt het gewoon door je strot geduuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de typfouten, op een telefoon lange teksten typen gaat niet altijd even goed.