Waar kan ik terecht als de voeding in mijn verzorgingshuis erg slecht is en niemand wil luisteren?

ik zit in een verzorgingshuis en we krijgen nooit rauwkost,geen pasta en elke week hetzelfde.Er staan in 1 week 5 x bonen op menu en dieten bestaan niet want het is alleen licht verteerbaar en verder niks.Geen dieten dus en ook zeer slecht van kwaliteit.Of het is niet gaar of pikzwart.Bewoners koken maar zelf ook al mag dat niet of kopen kant en klaar maaltijden.Verschillende bewoners zijn ondervoedt of broodmager.Niemand luistert en dus gaat het maar door ondanks alle verzoeken en smeekbedes van iedereen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik moet erbij zeggen dat ieder jaar een tevredenheids onderzoek wordt gedaan naar de maaltijden en niemand doet er wat mee.Het antwoordt van de dietiste was wel goed maar die is er bij ons niet eens en de kok zien we ook nooit.Mij wordt alleen gezegd dat dit eten is voor bejaarden en die willen het zo, maar de leeftijd van waar ik zit is gemiddeld 60 en zelf ben ik 55 jaar.De jongste dus.
Ik wil gewoon meer variatie en ook ouderen lustten best macaroni of rijst.Dieeten bestaan ook niet want dan moet je het eerste menu nemen op de keuzelijst en dat is het dan.Geen specifiek dieet of andere mogelijkheden.Appelmoes wordt ingevroren omdat ze dat uit blik halen en soms is het dus wel 6 a acht weken oud.
Datums die er op stonden werden verwijderd zodat ik niet kon zien hoe oud het was.Wie heeft dit vaker gehoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, dat lijkt me een ontzettend groot probleem...
Ik noem een aantal opties die mij te binnen schieten:

- praat met de vertrouwenspersoon. Iedere organisatie heeft er één. Wellicht kan hij of zij iets betekenen.
- zorg dat u gehoord wordt: vraag een gesprek aan met de directeur.
- start een petitie, als alle bewoners én familieleden zich laten horen, moeten ze er toch iets mee doen.

En als het met good will niet werkt? Zoek de media op. Verzorgingstehuizen zijn hier niet zo gek op en zullen dan wel moeten. Met het budget heeft het niet altijd iets te maken, goed eten hoeft niet duur te zijn. En zeker niet aangebrand!

Heel erg veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat lijkt me dat erg om afhankelijk te zijn van een stel klunzen in een keuken. Goed eten is zoveel leuker en heeft meer met interesse voor het koksvak te maken, dan met geld.

Maar ik zou beginnen bij de leiding van het verzorgingstehuis. Kom je er niet doorheen, vraag dan familie om te bemiddelen. Ik heb geen verstand van verzorgingstehuizen, maar is anders overplaatsen een optie? Eten is iets wat je iedere dag doet en dan moet het wel plezierig zijn. Desnoods schakel je Herman den Blijker in om de keuken eens wat basiskennis bij te brengen. Ik snap best dat er krappe budgetten zijn, maar gewoon een beetje liefde, creativiteit en aandacht aan het eten geven, maakt het zoveel lekkerder. En dat kost helemaal niets!
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzorgings huizen hebben ( bijna) altijd een bewonersraad, die iets dergelijks met de directie kan bespreken.
Waarschijnlijk is er een bewoners raad, waar je het probleem kan aankaarten. Maar gezien de ernst van het probleem zou ik de inspectie gezondheidszorg inschakelen, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige situatie! Een zorgcentrum is natuurlijk geen hotel, maar de kwaliteit van de maaltijden hoort gewoon goed te zijn: qua hygiëne, smaak en voedingswaarde.

Allereerst dit. Wanneer je in een centrum woont waar je afhankelijk bent van het personeel, is het niet verstandig om in je eentje actie te gaan voeren tegen de kwaliteit van het eten; dat kun je beter met zoveel mogelijk bewoners samen doen.

Eten moet gezond en voedzaam zijn, zeker in een zorgcentrum. Zijn er geen diëtisten van buiten de zorginstelling die geregeld bij bewoners langsgaan? Het mooiste zou natuurlijk zijn als zo'n diëtist(e) een professioneel oordeel over het eten zou geven.

Misschien zou je ook eens kunnen overwegen om de dagelijkse maaltijden een paar weken achter elkaar te fotograferen. Niet alleen om bij te houden hoe weinig afwisselend de menu's zijn, maar ook om die foto's later aan anderen te kunnen laten zien.

Je schrijft dat er meerdere bewoners met klachten zijn en dat er niet naar klachten wordt geluisterd. Samen sta je sterk, dus begin eens met een handtekeningenactie. Misschien willen sommige medewerkers of familieleden van bewoners ook wel meedoen.

Met die lijst kun je naar de Cliëntenraad stappen die elke zorginstelling heeft (bron 2). Heb je dat al gedaan? Dan kun je ook nog een officiële klacht indienen bij de (onafhankelijke!) klachtencommissie van de instelling (zie bron 1). Liefst natuurlijk mét handtekeningen, foto's en de mening van de diëtist(e).

Als dat allemaal geen effect heeft, bel dan (samen met een aantal andere bewoners) gewoon een journalist van de plaatselijke krant. Die staan gegarandeerd dezelfde dag nog op de stoep. Ook klachten bij tv-programma's als Knelpunt van Omroep Max, Tros Radar en Vara's Kassa, leiden vaak snel tot goede resultaten.

Heel veel succes gewenst!
12 jaar geleden
Helaas hebben wij dat ook meegemaakt met mijn moeder. Wij hebben de directie er op aan gesproken maar dat leverde niets op Daarna hebben we brieven geschreven naar het hooft van die instelling en n brief naar volks gezondheid
het schijnt er nu iets beter te zijn helaas heeft mijn moeder er niets meer van mee gekregen Hoop voor u dat het wel werkt geef in iedergeval niet op. U hebt recht op goede gezonden voeding Succes