Welke verhouding bakpoeder + meel is juist om zelfrijzend bakmeel te krijgen?

Ik kwam hier net een antwoord tegen: 500 gram bloem + 8 gram bakpoeder is zelfrijzend bakmeel. Maar op het zakje bakmeel wat ik in huis heb staat dat de inhoud van 15 gram voldoende is voor 500 gram meel.

Wat is nu juist?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord 500 gram bloem + 8 gram bakpoeder = zelfrijzend bakmeel kwam van Bibliotheek en die moet het dus ook kunnen weten, vandaar mijn twijfel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op het zakje bakpoeder bedoel ik

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.6K

Het beste antwoord

Een zakje bakpoeder( 16 gr) is normaliter voldoende voor
500 gr. bloem. In plaats van 500 gr. bloem en 1 zakje bakpoeder (= 5 theel.) kan 500 gr. zelfrijzend bakmeel gebruikt worden. In zelfrijzend bakmeel (500 gr.) zit 3%
bakpoeder.
De juiste verhouding bloem/ bakpoeder is dus 1 theel. bakpoeder op 100 gr. bloem. Let wel; afgestreken theelepel hè!
Is de verhouding in het recept heel anders bijv. 1 zakje bakpoeder en 250 gr. bloem, dan moet je dus nog een half zakje bakpoeder aan het zelfrijzend bakmeel toevoegen.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met 500 gram bloem en 30 gram bakpoeder moet je zelf rijzend bakmeel hebben. Aldus de Grote Oosthoeks encyclopedie...