In welk eenvoudig verkrijgbaar levensmiddel zitten genetisch gemodificeerde grondstoffen ?

Voor een schoolopdracht moet mijn dochter op zoek naar een levensmiddel waarin op de verpakking aangegeven is dat er genetisch gemodificeerde grondstoffen (zoals soya of mais) in zitten. We zoeken ons een slag in de rondte, en vinden wel overal lijsten met waar het in KAN zitten, maar niet het artikel / de artikelen zelf.

Ook een paar uitgebreide strooptochten in de supermarkt hebben nog niets opgeleverd, en ook via rode en zwarte lijsten van Greenpeace enzo heb ik nog niets concreets kunnen vinden. Wel artikelen / voorbeelden, gene concrete merken / pakjes / zakjes / potten waar het dus ook op vermeld is.

Wel weet ik dat het tegenwoordig gebruikt MAG worden in levensmiddelen, maar OF het wordt in de praktijk niet gebruikt (wat ik me niet kan voorstellen) OF ik weet niet hoe het op het pakje staat dat ik het niet kan vinden.

Is hier toevallig iemand die weet in welk levensmiddel (merk, soort, reclame toegestaan) genetisch gemodificeerde ....(naar keus) bevat, zodat ik dat kan kopen en nalezen op de verpakking ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zou je elk pak maizena of pak rijst dat je kunt vinden mee kunnen geven, want al deze producten zijn genetisch gemodificeerd door veredeling. Niet door in te grijpen in het genoom zelf, maar wel degelijk gemodificeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien vegetarische vleeswaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel: Vele zijn ook (zonder medeweten van de inkoper) genetisch gemodificeerd in het lab. Maar op die manier heb je gelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan, dat als het mag, het ook gebruikt zal worden.
Maar blijkbaar is het niet verplicht het ook op de verpakking te vermelden.
De enige overblijvende optie is, dunkt mij, de voorlichter van de fabrikant te benaderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het minder is dan 0,9 % hoeft het er niet op te staan.
Als het geproduceerd is met-behulp-van (voedsel voor vleesdieren bijvoorbeeld) hoeft het er niet op te staan.
En uiteindelijk zit het bijna overal wel direct of indirect een beetje in, maar staat het er nooit op.
Ik ben echt op zoek naar dingen waar het netjes op staat.

Het beste antwoord

AH Zaanse Halvarine bevat GM-soja. De vermelding op het etiket is verplicht zodra het eten meer dan 0.9% GM-ingrediënten bevat.
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je !! We moeten eigenlijk nog op zoek naar iets dat ik in Duitsland kan krijgen, maar dit is in elk geval een uitstekende 'reserve'.
escape
12 jaar geleden
Nahrungsmittel-Industrie kann ohne die Verfahren der Gentechnik nicht mehr auskommen. Auch Stalltiere fressen längst Genfutter.
Bei diesen Lebensmitteln wird getrickst:
http://www.welt.de/wissenschaft/article6700960/Essen-ohne-Gentechnik-alles-Schein-und-Illusion.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit is hem uiteindelijk geworden, want in Duitsland hebben we GEEN producten kunnen vinden waarop die vermelding staat, maar WEL ontdekt dat het eigenlijk zo ongeveer overal in KAN zitten.

Andere antwoorden (1)

AH euroshopper salad sauce
Zaanse Hoeve Halvarine

http://www.kcl.ac.uk/medicine/research/divisions/dns/projects/consumerchoice/downloadfiles/Chapter11.pdf

Misschien is het hele proefschrift interessant:
http://www.kcl.ac.uk/medicine/research/divisions/dns/projects/consumerchoice/downloads.aspx