Hoe kan ik het beste peterselie drogen?

Heb eigenlijk best veel over, dus wil het drogen en in een potje doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

Peterselie (Petroselinum crispum) is één van de meest gebruikte keukenkruiden, vaak vers gebruikt. Als je zelf zaait heb je gauw teveel en dan is drogen een ideale manier. Het kan natuurlijk op een warme plek uit de zon maar met deze temperaturen en luchtvochtigheid is het resultaat niet altijd optimaal. Het kan ook in de oven.
Ik bind een paar takjes bijeen en hang ze aan het rooster van de oven.

Op deze manier kan ik meer tegelijk drogen.
De ovendeur op een kier (zodat het vocht weg kan) en instellen op 60 graden hetelucht. Als de peterselie na ongeveer 45 minuten knapperig aanvoelt is het klaar. De steeltjes hoeven niet helemaal droog te zijn.

Je kan nu gemakkelijk een bosje tussen twee handen verkruimelen.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://de-gulle-aarde.blogspot.com/2011/07/peterselie-drogen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gelukt, peterselie zit in een potje, prachtig mooi groen (dit is fijn als je bijv. wat over je worteltjes doet)
Als ik de deksel eraf haalt, een heerlijke peterselie lucht.

Andere antwoorden (5)

Je kan peterselie zelf drogen op een warme, donkere, luchtige plek. Uiteraard zitten er meer waardevolle stoffen in vers kruid. Maar in de winter moeten we toch een beroep doen op gedroogde planten.
Je kan dit keukenkruid in de oven drogen, als je die niet warmer dan 40 graden laat worden en de ovendeur op een kiertje laat staan. Knip eerst de dikke stelen weg, anders duurt het droogproces te lang. Doe het droge kruid in een bruinpapieren zak. Zo kan je peterselie een heel jaar door gebruiken, ook in de winter.
Zit je door je voorraad en wil je peterselie kopen, let dan op! Koop geen gedroogde peterselie in glazen potjes als de kleur van het kruid meer grijs dan groen is. De waardevolle stoffen van peterselie zijn dan natuurlijk ver te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je verse kruiden over na bereiding van een gerecht dan komen deze niet altijd gelijk weer van pas. Haal de blaadjes (bijv. in geval van peterselie of selderij) van de takjes af. Of snijd de bieslook in stukjes.
Bedek een bord met een velletje keukenpapier en leg hierop uitgespreid de kruiden. Na drie minuten in de magnetron kun je controleren of de kruiden al droog aanvoelen. (Wel heel even af laten koelen) Wanneer de kruiden nog niet droog genoeg zijn dit nog eens voor een paar minuten herhalen anders kun de de kruiden in het keukenpapier fijndrukken en uitgieten in een potje om ze zo te bewaren. De eerstvolgende keer heb je welliswaar gedroogde kruiden maar voor veel recepten is dit prima. Bijvoorbeeld in soepen kun je uitstekend volstaan met gedroogde kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kruiden, zoals peterselie, basilicum en dragon, kun je het best invriezen. Spoel de verse kruiden af met koud water en laat ze op een theedoek of keukenpapier uitlekken en hak ze daarna fijn.
Verpak de kruiden in afzonderlijke plastic zakjes en druk de lucht er zoveel mogelijk uit. Sluit ze af en plak er een etiket met de naam op.
Een andere manier is om de fijngehakte kruiden in een ijsblokjesvorm in te vriezen. Doe hiervoor net zoveel water als kruiden in een vorm. De blokjes kan je als ze bevroren zijn in een afsluitbaar diepvriesdoosje doen. De bevroren blokjes kun je zo in de gerechten (bijvoorbeeld soep) gebruiken.
anneliez
12 jaar geleden
Na het wassen, snijden in de gewenste dikte. Dan een theedoek en vul hem. Vouw hem docht en wring hem uit. Doe hem in een potje en klaar ben je. Je kunt het ook evt invriezen, in kleine porties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik droog tuinkruiden in een hete lucht oven op een temperatuur van 50 graden. peterselie eerst wassen en droog slaan in een doek, daarna de stelen verwijderen en de blaadjes op een bakplaat in het midden van de oven plaatsen. 50 graden instellen en circulatie aanzetten.
regelmatig de blaadjes keren. succes verzekerd.