Een opvallende eigenschap van het Afrikaans is de reduplicatie van bijwoorden, werkwoorden en zelfstandige naamwoorden. Ponelis[14] schrijft dat systeem toe aan het Maleis, waar het heel gebruikelijk is. Een paar voorbeelden:
Plek-plek ('hier en daar')
raas-raas ('schimpend')
klap-klap ('herhaaldelijk klappen')

mogelijk komt hier taai-taai ook vandaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee of er daadwerkelijk een verband is tussen de Afrikaanse of Maleisische grammatica en taaitaai, maar ik vind het een interessante mogelijkheid.
adriana
12 jaar geleden
Kun je taai taai , of een vergelijkbare koek , ook kopen in Afrika?Ik heb altijd gedacht dat het speciaal iets van Nederland is en ook alleen in de sinterklaastijd in de winkel ligt.De link met Afrika is me niet duidelijk.
Omdat taai een voedsel is, en ook een benaming hoe het voedsel smaakt. Vlees kan bijvoorbeeld ook taai zijn.

Toegevoegd na 4 uur:
Correctie naar aanleiding van een reactie op mijn antwoord;
"en ook een benaming hoe het voedsel smaakt"

Correctie; en ook een benaming hoe de structuur van het voedsel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taai is geen smaak maar een structuur of mondgevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb het antwoord inmiddels bewerkt.
Taai betekent zowel sterk samenhangend/hardnekkig, als koek/stroopballetje.
Het zou kunnen dat de eerste 'taai' bedoeld is om aan te geven dat het hardnekkig materiaal is, en dat de tweede 'taai' bedoeld is om aan te geven dat het een koek is.

De etymologen zijn er niet helemaal uit, zie bron.