Is chocolade van het merk Leonidas van slechte herkomst? (Slavernij, niet fair trade, etc.) Dit ving ik op en vind ik wel interessant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Leonidas komt er niet zo goed vanaf qua ethische bedrijfsvoering volgens de website:
http://www.rankabrand.nl/Leonidas

Op de eigen website van Leonidas is geen informatie te vinden omtrent het beleid mbt duurzaamheid etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dat geldt niet enkel voor Leonidas. Nog altijd worden in Ivoorkust, waar bijna de helft van de cacao vandaan komt, mensen in gevangenschap verplicht te werken zonder loon. Dat is, volgens de VN-definitie, slavernij. Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie zijn in Ivoorkust ook 284.000 kindslaven op cacaoplantages actief.

"Omdat de meeste cacao gemengd wordt, is het haast onmogelijk slavenvrije chocolade te produceren", zegt de Nederlandse journalist Teun van de Keuken.
In plaats van giganten als Nestlé aan te klagen, wat eerder al gebeurde, gaf hij meer ruchtbaarheid aan de situatie door zichzelf aan te klagen.

"Ik ben schuldig omdat ik chocolade eet die op criminele wijze is verkregen want slavernij is strafbaar", zegt hij. Volgens hem maakt iedere chocolade-eter zich daaraan schuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb deze documentaire ook gezien.
heel oprecht maar ik had het niet gedurft.
goed dat er zulke mensen/programma's zijn. wel een chocoladeletter gekregen van de Sint
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Het enige juiste antwoord op dit soort vragen, ik zie ze de laatste tijd vaker voorbij komen. Sommige antwoorden hebben dan de strekking dat chocoladeproduct X uit lokatie Y het probleem niet heeft. Punt is inderdaad dat, net als bijvoorbeeld koffie, (vrijwel) de gehele markt gecontroleerd wordt door slechts een handjevol grote bedrijven. Die bedrijven zelf hebben aangegeven niet eenduidig de herkomst van hun eigen cacao(producten) te kunnen aangeven doordat er gemengd wordt. Wat mij betreft bestaat er dus ook (vrijwel geen) ethisch verantwoorde cholodade. Maar lekker is het het helaas wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je mlodewijk. Helaas is het inderdaad zo lekker dat de meeste mensen er niet van wakker liggen, wat de duistere achtergrond is van de chocolade die ze eten.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je kunt wel tonychocolonely chocolade kopen
om zijn missie [Teun van de Keuken]
te steunen. http://www.tonyschocolonely.com/over-ons/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jopie ; ik krijg van Sint elk jaar een Tony Chocolony-chocoladeletter. Bij de Wereldwinkel en vorig jaar ook bij de Jumbo. Dit jaar geen sinterklaas gevierd, dus durf ik niet te zeggen of ze er nu lagen, maar ik reken er wel op ;-). En anders is een reep OOK lekker.
http://www.llink.nl/Tip.1518.0.html?&tx_llpidatabase_pi1[tip_id]=184
Dat is een beetje lastig precies te bepalen, omdat chocola een zogenaamde 'commodity' is. Dat betekent -in J&J-taal0 dat de hele chocoladevoorraad van de wereld op een grote berg komt, en als partijen over de hele wereld wordt verhandeld. Zo is het eigenlijk onmogelijk om 100 % slaafvrije of kindslaafvrije chocola te bemachtigen, tenzij je rechtstreeks inkoopt buiten de reguliere handel om.

Het eerste - en wellicht tot nu toe enige- merk dat dat tot nu toe is gelukt, was Tony Chocolony. Inmiddels zijn er meer chocolademerken die proberen eerlijker handel te doen, zoals fairtrade en biologische cacao, (die niet per se hoeven te overlappen !) , maar juist dit dure merk is zeker niet de eerste die me daarbij te binnen schiet. Ze adverteren er zeker niet mee, en dat is vaak al een duidelijk teken in een markt waar eerlijke handel best een 'seller' is.

Voorlopig betekent dat dat je er eigenlijk van uit kunt gaan dat Leonidas Chocola geen 'eerlijke' chocola is, en dat de prijs vooral voortkomt uit het vakmanschap. De producent van de cacao echter, schiet daar niks mee op. Op mijn persoonlijke boodschappenlijstje hoort het dan ook niet thuis.