In welke voedingsproducten zit foliumzuur van nature?

Rond de bevruchting en de eerste weken van de zwangerschap wordt aangeraden extra foliumzuur te slikken maar zit dit ook in producten van nature en kan het ook voldoende zijn om dat gewoon wat meer te nuttigen?

Toegevoegd na 2 uur:
voor de duidelijkheid; ik ben niet zwanger. Het gaat om het advies " foliumzuur slikken" ...is dat van nature niet genoeg aanwezig in voeding, of wel en eten vrouwen gewoon niet gezond genoeg meer....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrouwen eten wel gezond alleen in de zwangerschap heb je meer nodig en voor de zekerheid kun je dan foliumzuur slikken tis nooit verkeer en zo weet dat zeker dat je genoeg binnen krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks wat er beweerd wordt over een gevarieerde voeding zitten we wat een aantal vitamines betreft op het randje en vaak er zelfs onder van wat we nodig hebben. Laat staan als we af en toe een gezondheidssteek laten vallen met onze voeding. kwetsbare groepen doen er zeker goed aan bepaalde vitamines aan te vullen. Te weinig foliumzuur kan tijdens de bevruchting en in de eerste periode van de zwangerschap veel meer kwaad doen dan meer inname dan de ADH.

Antwoorden (2)

De beste bron voor folaat in de voeding is groene bladgroente, zoals spinazie (het Latijnse folium betekent ook 'blad'). Maar ook spruitjes, broccoli, kool, asperges, fruit (met name bepaalde citrusvruchten) en gist bevatten folaat. Verder bevatten sommige soorten vlees foliumzuur, vooral lever en (in mindere mate) nier.

Omdat een gebrek aan foliumzuur ernstige geboorteafwijkingen kan veroorzaken, wordt aangeraden om extra foliumzuur te slikken. Ik zou daar geen risico mee nemen.
bamibal
12 jaar geleden
Hier een lijste met wat je kunt eten
Zie bron alleen mag je geen lever of pate of rauwe vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Volgens je bron mag het wel: "Per dag mag je wel een boterham met leverworst, leverpastei of paté eten."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan maar door de meeste verloskundigen word het afgeraden.