Is groente uit zak zonder meer rauw eetbaar?

Ik vind het lekker om een zak roerbakgroenten of vergelijkbaar 's avonds rauw weg te eten; lekker knapperig en gezonder dan chips of borrelnootjes - of niet? Roerbak- en wokgroenten zijn namelijk wel expliciet bedoeld om te bereiden, zoals ook geïnstrueerd wordt op de verpakking. Is het af te raden deze groenten rauw te eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Op www.hoe-koken.nl staat per groente aangegeven of deze rauw eetbaar is of niet. Mocht je niet zeker zijn, dan kun je daar altijd even kijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ideaal! Bedankt voor de link.

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, daar is geen enkel bezwaar tegen. Juist bij roerbakgroenten, wordt ervan uitgegaan dat je dat kort roerbakt, om het allemaal lekker stevig en knapperig te houden, en zijn die in principe nog half rauw als je ze opeet. En dus ook prima geschikt om rauw te eten.

Eigenlijk kun je alle groenten rauw eten, maar dat hoeft niet per definitie gezonder te zijn, dan het koken van groenten. Dat komt omdat bij koken de celstructuur wordt aangetast, en het daarom beter mogelijk wordt, dat je de voedingsstoffen opneemt. Het verteren gaat dan ook vaak beter.

Mits je niet alleen maar rauwe groenten eet, is het dus alleen maar gezond, en moet je die groenten rauw eten die jij lekker vindt. Overigens zijn rauwe groenten niet gezonder dan borrelnootjes of chips. We noemen chips en borrelnootjes slecht, omdat we er zo schandalig veel van eten, en groenten en fruit noemen we gezond omdat we er veel te weinig van eten! Als je 1 of 2 zakjes chips of nootjes in de week eet, is daar niets ongezonds aan te ontdekken, en kan zelfs goed passen in een gevarieerd (en gezond!) eetpatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met mate zijn versnaperingen als chips en borrelnootjes niet slecht te noemen inderdaad, maar als ik elke avond 200-400 gram groente vervang door 200-400 gram chips, is het een ander verhaal. ;)
Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! ;-) Het sleutelwoord is hier denk ik "vervangen". Als je groenten door chips gaat vervangen, fruit door kroketten, en warm eten door bigmac's, dan is dat niet zo verstandig. Maar als je normaal gevarieerd en regelmatig eet, dan kunnen al die "ongezonde" dingen er best bij, mits je dat een beetje met mate doet.
Ik zelf doe wel eens (bijna) rauwe groenten door een salade oid.
Maar meestal kook ik ze even kort.
Sommige groenten zijn anders niet echt weg te krijgen zoals stukjes Broccoli en prei.
Maar rauw eten kan echt geen kwaad hoor.
Behalve bonen,dat is wel af te raden:daar zit een stof in die je maag niet kan verteren als ze rauw zijn.
Is ook niet echt lekker,ik zou het niet weg krijgen.
Gewoon doen als jij het zo lekker vindt en in ieder geval veel gezonder dan chips en nootjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve boontjes kun je roerbakgroente prima rauw eten. In bonen zit namelijk phytohemagglutinine, een giftig stofje waar je misselijk van kunt worden en dat door komen zo goed als helemaal wordt afgebroken.

Wel is het zo dat de voedingswaarde van sommige groenten beter wordt door bewerkingen, zoals koken, roerbakken of raspen. Door de aantasting van de harde celstructuur worden ze daardoor beter verteerbaar. Maar verder zijn er geen bezwaren voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, rauwe groenten zijn gezond! Zorg er wel voor dat er geen aardappelen of bonen inzitten. De rest is perfect eetbaar, al zijn sommige groenten gewoon lekkerder gebakken of gekookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwkost is gezond, maar alleen maar rauwkost eten, is af te raden. Sommige voedingsstoffen zijn beter beschikbaar voor opname in gekookte groenten doordat de celwandstructuur dan is opengebroken. Dat geldt bijvoorbeeld voor lycopeen uit tomaten en glucosinolaten uit koolsoorten. Om meer voedingsstoffen uit rauwe groenten op te nemen helpt goed kauwen. Door kauwen wordt de celwand ook gedeeltelijk kapot gemaakt en kunnen verteringsenzymen uit het darmsap beter inwerken.

Voor de opname van vetoplosbare voedingsstoffen, zoals vitamine E, lycopeen en andere carotenoïden, is een kleine hoeveelheid vet nodig. Groenten worden vaak gegeten als onderdeel van de warme maaltijd waarin doorgaans voldoende vet aanwezig is.