heb ik een eetstoornis?

elke keer als er niemand thuis is heb ik echt vreetbuien...
dan drink ik veel fris, eet ik 6 koeken en soms maak ik zelf soep of tosti's.
hierna voel kik me dan best stom alleen ik spuug het niet uit fso

ik hoef geen reacties met dat het ongezond is want dat weet ik maar ik kan dr niets aan doen
ik ben altijd dun geweest bijna mager zelfs en sinds dit jaar sloeg dat opeens om.
soms voel ik me zelfs zo stom dat ik de dag erna helemaal niets eet.

is dit een eetstoornis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Amadea
12 jaar geleden
Dit is in elk geval een verkeerde manier om gevoelens van eenzaamheid te verdrijven. Hoe vaak is er niemand thuis? Als het frequent gebeurt ben je jezelf wel een eetstoornis aan het aanleren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, niet vaak meestal is dr zoiezo iemand thuis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het heel verstandig is om het aan je ouders tevertellen. Je zegt 'het is obgezond' goed dat je dat weet want dat is het zeker. Ik denk alleen niet dat je weet hoe gevaarlijk het is. Want braken kan levensgevaarlijk zijn! Schrijf een brief of praat erover met je ouders of mentor, maatschappelijk werker. Ik denk dat ze je zeker willen helpen! en ga tegen de braak neigingen in en probeer gezond te eten! Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh en met gezond bedoel ik niet constant wortels en afvallen! Ik bedoel gezond/ normaal en als je heel er zin hebt in iets drink dan wat neem boterhammetjes fruit paar koekjes enzovoort

Antwoorden (10)

Nee, het heeft geen duidelijke symptomen van anorexia (uithongering) of boulimia (uitspugen). Het is opzich ook niet heel vreemd dat je last hebt van eetbuiten, dat heeft iedereen wel eens. Als je er last van blijft hebben en je jezelf niet kan stoppen, is het misschien idee om met iemand erover te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn andere manieren om een eetstoornis te hebben dan de welbekende anorexia of boulimia...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit zijn wel de meest bekende.
Misschien ben jij een soort "emo-eter", die eten als ze zich eenzaam/alleen voelen, verdrietig of boos zijn, gespannen of zenuwachtig. Bij mijn weten kotsen zij het niet uit, maar voelen zich wel zwaar ellendig na het eten van bijv. een pak koeken.

Ik weet niet hoe lang je dit al hebt, maar... ja, dit lijkt m.i. op een eetstoornis. Jammer genoeg weet ik ook geen oplossing hiervoor - ik hoop dat je meer antwoorden krijgt, waarin die wel wordt verteld. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het wellicht dat je je verveelt?
Veel mensen gaan eten uit verveling. Het is natuurlijk ook erg prettig om te doen!
Een kleine snack zo nu en dan kan natuurlijk geen kwaad, maar als het zo erg uit de hand loopt zou je gewoon iets kunnen zoeken wat je kan gaan doen!
Hou jezelf lekker bezig; zoek vrienden op of nodig ze uit, ga sporten (raak je die nieuwe kilo's ook weer kwijt), doe iets creatiefs, besteed wat extra aandacht aan je huisdier of ga opruimen. Op die manier zorg je ervoor dat je niet de hele tijd aan eten denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je echt een eetstoornis hebt is de vraag maar wat je uitlegt is wel symptomatisch voor sommige eetstoornissen. Als je alleen thuis bent is er in ieder geval niemand in de buurt om je af te remmen. Een diepere psychologische oorzaak hoeven je vreetbuien niet te hebben, hoewel zoetigheid je wel een kortstondig moment van gelukzaligheid kan bezorgen. Daar kun je heel goed verslaafd aan raken, waardoor je het niet bij één glas frisdrank en één koekje laat maar doorgaat, terwijl je tegelijkertijd weet dat je verkeerd bezig bent.

Als je trek hebt zou je eens kunnen proberen om je te beperken tot hartige dingen, waarbij je geraffineerde koolhydraten vermijdt. Bedenk daarbij dat fabrieksvoedsel veel suiker bevat, ook hartige producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik alleen thuis ben durf ik mezelf ook al eens te buiten gaan aan allerlei lekkers... Volgens mij ligt dat aan het alleen zijn, en de verveling dat dat met zich meebrengt. Koken vind ik leuk, dus dan maak ik al snel iets voor mezelf. Of kijk ik gewoon in de koelkast of de voorraadkast of er iets lekkers is. Toen ik dat besefte kreeg ik dat onder controle en nu drink ik melk als ik mij verveel.
Dat je de volgende dag niets eet is door een schuldgevoel wegens overmatig gedrag. Dat is niet zo'n vreemde reactie. Je wil gewoon compenseren.
Ik denk niet dat je een eetstoornis hebt, maar wel dat je een probleem hebt met alleen zijn/je niet vervelen als je alleen bent. Zoek een leuke hobby om te doen als je alleen thuis bent. En haal worteltjes of ander gezond lekkers in huis om te knabbelen, dan hoef je je de volgende dag niet zo schuldig te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het eens met natha 2011: het lijkt erop dat je een emo eter bent(iemand die emoties weg eet.)
ook dat is een vorm van 'eetstoornis'.

probeer er eerst zelf achter te komen
waarom je van die buien hebt, zit je niet lekker in je vel, wat zit je in de weg , zijn er dingen gebeurd waar je geen raad mee weet, ben je boos, verdrietig, eenzaam, zijn er dingen die je had willen zeggen en niet hebt gedaan en wat probeer je weg te eten.
(een paar voorbeelden ,waar je moet zoeken) wat is de aanleiding.
Want dit zijn echte vreetbuien als je dit alleen doet als er niemand thuis is.

Je voelt je maar heel even lekker en verzadigd na zo'n schrans party en daarna kan je jezelf wel voor je kop slaan.
Hoe kan ik zo stom zijn/waarom doe ik dit nou.

Bij mij was het een heel gezoek in mijzelf eer ik daar achter was.
en heel soms.
Gebeurt het me nog wel eens ,maar ik denk dat dat heel herkenbaar is voor veel mensen.

als je hier last van blijft hebben, kun je het er met een goede vriend of vriendin of je huisarts over hebben.

ik vind het sowieso heel slim van je om dit op dit forum te zetten, petje af.

heel veel succes

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb nog eens verder zitten zoeken op deze site en heb een paar linkjes gevonden lijkt me ook wel handig.

Sensoor, dag en nacht telefonisch bereikbaar en soms ook kunt chatten: http://www.sensoor.nl/

hieronder een site waar je kunt lezen over eetstoornissen en ook van lotgenoten, misschien haal je er wat info en tips uit dat je verder helpt

http://www.mentaalvitaal.nl/Meer-lezen-over/Stoornis/Eetstoornissen/Wat-kun-je-zelf=Qm=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt wel een beetje als een impulscontrole stoornis. Zodra ze weg zijn kun jij je niet beheersen en ga je eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
suiker eten/drinken kan ook verdovend werken, net als alcohol. Je drijft je suikerspiegel enorm op. Waarom heb je die verdoving nodig? Welke onrust voel je die verdoofd moet worden? Onrust komt vaak van weggedrukte gevoelens. Die gevoelens hebben als je alleen bent meer ruimte om omhoog te komen, je wordt niet afgeleid door anderen.
Wat zit je dwars? Probeer de volgende keer als je je zo voelt niet gelijk naar het eten te grijpen, maar ga eens zitten en laat het gevoel toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt op BED (Binge Eating Disorder) en wordt als een eetstoornis aangeduid. Binge-eaters (helaas bestaat er geen goed woord in het Nederlands) hebben te maken met (vr)eetbuien waarin ze niet te stoppen zijn. Het grote verschil met boulimia is dat een boulimia-patiënt zijn vreetbuiten compenseert door te spugen of overmatig te bewegen. Iemand met BED doet dit niet, voelt zich voornamelijk schuldig achteraf. Door het schuldgevoel zal iemand tussendoor zijn best doen om stevig af te vallen met diëten. Je creëert zo gewichtsschommelingen die erg ongezond zijn. Je lichaam weet niet meer waar het aan toe is. Vaak houdt iemand met BED uiteindelijk overgewicht over aan de stoornis.

Zoek hulp en ga eraan werken alsjeblieft. Je kunt het tij keren, want misschien is het bij jou nog niet zover dat je van BED kunt spreken. Het is sowieso hartstikke goed van je dat je voor jezelf erkent dat het niet gezond is wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag op je profiel, dat je 14 bent.

Kan het niet zijn, dat je gewoon even ongegeneerd pakt, wat je pakken kan, omdat niemand zegt : het kan wel op, al is het lekker? Zo van : de kat is van huis, dus deze muis gaat dansen?
(Dat zei mijn moeder altijd, als ik niet één koek, maar een graai wilde nemen....)

Het hoort bij het volwassen-worden, om dit soort dingen zelf in de hand te leren houden. Want als je straks op kamers of op een studentenkamer gaat wonen, is er niemand meer, die je afremt, dus dan zal je het ook zelf moeten doen.

Dus vóór je de volgende keer dat je alleen thuisbent eens even flink tekeer gaat, bedenk, dat één koek lekker is, vooral als je het met dichte ogen en kleine hapjes/knabbeltjes eet, maar dat al die zoetigheid van 6 koeken in je maag je lijf behoorlijk aan het werk zet. We vergeten wel eens, dat na het doorslikken van eten of lekkers, het via je slokdarm in je maag komt, en dat je maag en je darmen dan aan het werk gaan. Als je er maar van alles achteraan blijft proppen, raakt de boel aardig van slag, daarbinnen....

Dus net zo goed als je van jezelf 'moet' tandenpoetsen of schone kleren aantrekken, of deo gebruiken, 'moet' je ook leren, met de enorme keuze om te gaan, die er nu eenmaal in de schappen ligt.

En omdat je nog groeit en ontwikkelt, is maaltijden overslaan de dag erna geen optie. Gewoon de dagen erna frisdrank en zoetigheden laten staan, en normaal eten.

Een mens moet nou eenmaal heel veel leren in dit leven.
Weerstand bieden aan verleidingen is er één van - en dat gaat niet alleen op voor koeken of ongeremd door-eten van tosti's.....

En volgens mij heb je géén eetstoornis, hoor!!
Don't worry, be happy, chill, en bedenk, dat 'de rest nét zo smaakt', als je de eerste koek naar binnen knabbelt.

Want die 6e smaakt toch láng niet zo lekker als de eerste??