Wat gebeurt er als je een limonade fles na opening niet in een koelkast bewaar?

Hallo,

Mijn vragen zijn:

Wat gebeurt er als je een limonade fles na opening niet in een koelkast bewaar, maar op kamertemperatuur?

En hoe lang is een limonadefles in het geval je het wel in een koelkast legt houdbaar?

Welke limonade is het gezondst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Ik ga er nu van uit dat je aanmaaklimonade bedoelt...
Limonade is een geconcentreerde suikeroplossing (m.u.v. de light varianten), wat meteen de belangrijkste conserverende eigenschap is. Door het hoge suikergehalte (en bij sommige varianten de zuren door eventueel toegevoegde vruchtensappen) zijn er maar weinig micro-organismen die erin kunnen groeien. Er zijn enkele soorten gisten en schimmels die er nog in (op, in het geval van schimmels)zouden kunnen groeien.
Persoonlijk heb ik er een keertje schimmel op gehad, waardoor de ranja ook nog ging klonteren. Die had dan ook na openen een half jaar in een warm keukenkastje gestaan.
Buiten de koeling zal je het een paar weken goed kunnen houden, in de koelkast veel langer, enkele maanden wel.

Mijn favoriet is altijd al de felgroene ranja in transparante flessen geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kwalitatief gezien verloopt de achteruitgang buiten de koeling sneller dan in de koeling, dus ook wat dat betreft zou je het beter gekoeld kunnen bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan kun je het weggooien.
Vandaar dat de limonade in de winkel ook ALTIJD in de koeling staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op mijn limonade staat; na openen koel (max. 7gr) bewaren.
de limonade is dan sowieso goed tot de vermelde datum, maar naar mijn ervaring nog veel langer.
buiten de koelkast zal je de limonade gerust nog wel een tijd goed kunnen houden, maar de kwaliteit zal toch eerder achteruitgaan, en de datum is zeker niet gegarandeerd.
12 jaar geleden
Dat is niet zo erg, hij blijft best lang houdbaar maar is wel minder lekker als hij niet koel staat.