Hoe vries je een ovenschotel in?

Ik wil graag een paar ovenschotels in voren maken en invriezen voor later (makkelijk) gebruik. Maar hoe vries ik die het beste in? Bijvoorbeeld: kan een glazen ovenschaal in de vriezer? Kan ik het nadat het bevroren is er makkelijk uithalen en in een diepvriesdoos/zak doen zodat ik de schaal weer voor een nieuwe schotel kan gebruiken?

Kortom: hoe pak ik dit het beste aan?

Toegevoegd na 10 minuten:
Edit: en doe ik hem dan het best helemaal voorbakken in de oven zodat ie later alleen maar opgewarmd hoeft te worden, of half voordat ik hem invries?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag...

Het beste antwoord

Ik vries ook wel eens ovenschotels in.
Ik bak regelmatig een preitaart (hemelse modder! maar dat terzijde).

Ik bak 'm in een springvorm die van te voren goed is ingevet en met paneermeel bestrooid.
Op die manier laat de taart goed en in een geheel los van de rand en de bodem.

Daarna snijd ik de taart in eenpersoonsporties, die ik goed laat afkoelen.

Vervolgens in per portie in diepvrieszakjes invriezen.

Ik vind dit de makkelijkste manier. Niet alleen bij het invriezen zelf, maar ook bij het opwarmen: Je hoeft de zaak niet eens meer in porties te verdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zorg ervoor dat je oppervlak zo groot mogelijk ten opzichte van het volume... Dan vries je het het snelst en het best in... En doe het in een plastic zak... Die is dun en laat de warmte het snelst door, naar buiten...

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog een voordeel is, dat hij niet alleen het snelst koud wordt, maar zo ook het snelste weer warm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst af laten koelen!!

dan invriezen in goed afgesloten bakjes
of diepvrieszakjes
anders wordt het vanwege het vriezen droog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is natuurlijk om de ovenschotel klaar te maken in een bak die ook in de vriezer kan, maar als ex-Tupperware-demo heb ik natuurlijk makkelijk praten, want ik zwem in die dingen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Kan in de oven, de magnetron en de vriezer, met speciaal vriezerdeksel.

Wat echter ook makkelijk werkt is de rest overdoen in een aluminiumschaaltje en dat afgedekt in een zak of grotere diepvriesdoor bewaren. Neemt wel signifikant minder ruimte in. Het schaaltje met inhoud kan dan later zo weer in de oven. Of de schotels al tevoren maken in aluminium schalen natuurlijk.

Ook schotels in een siliconenvorm kun je eenvoudig invriezen en de volgende dag (of een paar uur later) eenvoudig het brok bevroren eten eruit halen en in een zakje doen ; kun je de schaal weer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoiets is ook mijn bedoeling; in de vorm van de ovenschaal invriezen, uithalen/overdoen in zak/doos en later als èèn blok weer in dezelfde schaal kunnen doen om op te warmen.
Koop een paar stevige aluminium bakjes.Type afhaal Chinees formaat. Doe hierin je ovengerecht en bak het half of helemaal gaar in de oven.
Af laten koelen, in plastic zak schuiven en in de vriezer.
Als je het gerecht wilt eten kun je het zo in de verpakking
{zonder plastic zak} in de oven zetten en opwarmen.
Simpel en lekker.Eventueel opdienen in gezellige schaal.

Succes.