Hoe kan het dat ik veel sport en niet dunner word?

Mijn vriendinnen zeiden dat ik spier kweek inplaats van aftevallen.

Tennis 2 uur per week
Stijldansen 1 uur per week
Ballet 1 uur per week
Moderne dans 1 uur per week
Fitness 2 uur per week
Elke dag fietsen naar school & naar alle bovenstaande.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Van al dat sporten worden je spieren groter en sterker, vandaar dat je wat zwaarder bent dan je normaal gesproken zou zijn, als je niet zou sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben gelijk en ongelijk:
Je bouwt spiermassa op. Tegelijk werk je vetweefsel weg.
Dat is logisch en ook jouw bedoeling, denk ik.

Als je 3 kilo vetweefsel hebt weggetraind en 3 kilo spiermassa hebt opgebouwd ben je in gewicht gelijk gebleven. Maar je vormen zullen strakker zijn en je conditie heel wat beter.

Ik vond een aardig stukje over Nationaal Gezondheidsplan. Misschien lees je hier meer over wat je wilt weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je valt af, omdat je calorieën verbrandt tijdens het sporter. Je vriendinnen hebben wel gelijk als ze zeggen dat je spieren kweekt. Spiermassa weegt veel meer dan vetmassa, dus als je een kg vetweefsel verliest en een kg spieren bijkweekt zul je evenveel wegen, maar zul je er wel dunner uitzien, mooiere vormen hebben en fitter zijn.

Toegevoegd na 58 seconden:
Als je er dus, ondanks al het sporten, nog steeds hetzelfde uitziet, zou je ook meer moeten wegen (zelfde massa, maar spieren (weegt meer) in plaats van vet).